پایگاه تحلیلی خبری زاهدانه - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://zahedaneh.ir/economic Sat, 25 Feb 2017 17:46:33 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://zahedaneh.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری زاهدانه http://zahedaneh.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری زاهدانه آزاد است. Sat, 25 Feb 2017 17:46:33 GMT اقتصادی 60 شرکت نفت 50 میلیارد دلار بدهی دارد/ توتال تنها شرکت مدنظر برای عقد قرارداد نیست http://zahedaneh.ir/vdcamanm.49nyo15kk4.html به گزارش زاهدانه، اسداله قره خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آناج با اشاره به قراردادهای نفتی-گازی، اظهار داشت: شرکت توتال یکی از بزرگترین شرکت‌های بین المللی است که پروژه‌های بسیار زیادی را در کشورهای مختلف در حال اجرا دارد و دارای یک برند معتبر بوده و از تکنولوژی بالا و به روزی برخوردار می‌باشد.وی اضافه کرد: در مذاکراتی که در کشور سوریه داشتیم یکی از محورها قراردادهای نفتی بود و شرکت مطرح هم توتال بود، این شرکت در کشورهایی مثل قطر، عربستان سعودی و عراق پروژه اجرا می‌کند.این نماینده مجلس دهم با اشاره به مزایای ورود شرکت‌های خارجی در حوزه انرژی، توضیح داد: این شرکت‌ها با ورود خود می‌توانند مسیرهای سرمایه‌‌گذاری و بهره برداری در حوزه نفت و گاز را برای دیگران مثل شرکت‌های ژاپنی،کره جنوبی و ایتالیا هموار کنند.وی خاطرنشان ساخت: تمامی شرکت‌ها از دو جهت برای عقد قرارداد مورد مطالعه جدی قرار می‌گیرند، یکی از این شاخصه‌‌ها دارا بودن تکنولوژی روز است زیرا ما دو کار را به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم، اول موضوع بازیافت چاه‌هایی که نیمه دوم عمر خود را می‌گذرانند و دوم اینکه شرکت‌ها باید توانائی تأمین مالی داشته باشند زیرا صنعت نفت و گاز نیاز به ابر سرمایه گذار دارد.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اذعان این موضوع که تمامی قراردادها با حساسیت بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرند، تاکید کرد: شرایط قراردادها در تمامی بندها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، کمیسیون انرژی در این زمینه با تمامی صاحب نظران و متخصصان جلسات متعددی برگزار کرده و می‌کند.وی با ذکر مزیت‌های توتال فرانسه، بیان داشت: این شرکت برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اعلام آمادگی کرده اما تنها شرکت مد نظر ما نیست، ما هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی را در این موضوع ذخیل کرده‌ایم، هر مجموعه‌ای بتواند منافع کشور را تأمین کند وارد فاز نهایی عقد قرارداد خواهد شد.اسدالله قره‌خانی با اشاره به بدعهدی و مشکلات شرکت‌های خارجی مخصوصا توتال، تشریح کرد: همه شرکت‌های خارجی در برهه‌هایی به ما ضرر زده‌‌اند و این موضوع مختص توتال نیست، ما باید سعی کنیم تا به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات گذشته قراردادها را با وسواس و دقت نظر بسیار بالا به پیمانکاران اعم از داخلی و خارجی واگذار کنیم.وی ادامه داد: پیمانکاران داخلی ما در برخی پروژه‌ها توانایی و تکنولوژی لازم را ندارند، به طور مثال در بحث حفاری‌های افقی شرکت‌های خارجی می‌توانند با استفاده از علم و ابزار خود بیشترین بهره‌وری را در میادین مختلف به ما بدهند، شرکت‌های خارجی قادر هستند با حفر یک چاه 10 نقطه را مورد هدف و بهره برداری قرار دهند.نماینده مردم علی آباد با بیان اینکه شرکت‌های داخلی در پروژه‌های اکتشافی در کنار شرکت‌های خارجی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اصل هدف ما این است که انتقال علم و تکنولوژی صورت پذیرد، لذا نظر ما این است در میادین مشترک با سایر کشورها چندین شرکت را دخیل کنیم تا میزان بهره برداری مطلوبی داشته باشیم.وی با اشاره به نگرانی موجود از افشای اطلاعات میادین ایران توسط توتال به رقبا، افزود: در حال حاضر هیچ قراردادی امضاء نشده و در حد توافقنامه است، فعلا کارشناسان طرفین در حال مذاکره هستند و موارد را بررسی می‌کنند؛ از طرفی اطلاعاتی که از طرف ما به توتال داده شده نمی‌تواند آنها را متقاعد کند و نیاز خواهند داشت تا خود نیز منابعی را بدست آورند.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس دهم با اعلام اینکه شرکت‌های خارجی و مخصوصا توتال سعی خواهند داشت تا با استخراج بیشتر پول بیشتری در بیاورند، اذعان داشت: زمان هم برای آنها مهم است، پس افشای اطلاعات اصلا به نفع طرفین نیست، ما نیز در قرارداد بندی داریم که طرفین را ملزم می‌کند تا مفاد قرارداد محرمانه بماند، مهم‌تر اینکه ما باید بسیار هوشیار باشیم تا طرف مقابل قراردادمان دو طرفه عمل نکند.وی اضافه کرد: ما در حوزه نفت و گاز یا باید ورود پیدا نکینم یا باید در صورت تمایل به استخراج و بهره برداری با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندیم، چون شرکت‌های داخلی توانایی لازم در همه زمینه‌های مورد نظر ندارند، به طور مثال شرکت نفت در حال حاضر 55 میلیارد دلار بدهی دارد و نمی‌تواند سرمایه گذاری کند.قره خانی در همین راستا توضیح داد: از طرفی هم نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد بهره برداری سایر کشورها در حوزه‌ها و میادین مشترک باشیم، قطر در حال حاضر از لایه‌های میادین مشترک ما حدود 400 هزار بشکه استخراج می‌کند و ما این توانایی را نداریم.وی در پایان تاکید داشت: قطع‌به‌یقین شرکت‌های خارجی اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نخواهند داد زیرا شرکت‌‌های بین المللی با سابقه هستند و طولانی شدن مدت قرارداد برای طرفین زیان بسیاری خواهد داشت. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 25 Feb 2017 14:02:14 GMT http://zahedaneh.ir/vdcamanm.49nyo15kk4.html دام خودرویی چینی‌ها برای مشتریان ایرانی/از نارسایی در خدمات پس از فروش تا گرانی قطعات http://zahedaneh.ir/vdcco4qp.2bq0m8laa2.html به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرغم طرح گلایه‌هایی جدی در خصوص کیفیت محصولات چینی، بخش قابل توجهی از بازار خودرو در ایران به کشور مذکور اختصاص یافته است. با همه این اوصاف و با وجود ذهنیت نه چندان خوشایند و مثبتی که در خصوص کالاهای چینی در افکار عمومی جامعه، جاری و ساری است، ضریب تمایل نسبت به خرید خودروهای چینی در طول سالیان اخیر به شدت افزایش یافته است. در این میان طرح برخی انتقادات از سوی مالکان خودروهای چینی در خصوص ارائه خدمات و گرانی قطعات لزوم واکاوی و بررسی این معضل را بیش از پیش ضروری ساخته است. شهیاد کاظم زاده، یکی از مالکان خودروهای چینی که چندی پیش با صرف هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی به تهیه خودرویی چینی مبادرت ورزیده، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: متأسفانه خدمات پس از فروش در خصوص برخی از خوردهای مذکور بسیار ضعیف است و می‌طلبد شرایطی تعریف و طراحی شود که به موجب آن، نمایندگی‌های خدمات‌رسان در ارائه خدمات پس از فروش، دقت‌نظر هر‌چه بیشتری را لحاظ کنند. وی افزود: نه تنها در ارائه خدمات پس از فروش نارسایی‌هایی جدی مشاهده می شود، بلکه قیمت محصولات و قطعات برخی از خودروهای مذکور، نامتعارف و فراتر از حد تصور است. کاظم زاده گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی با اعمال نظارت هر چه بیشتر، بساط این وضعیت را برای همیشه جمع کرده تا امکان سوء استفاده از مالکان چنین خودروهایی سلب و محدود شود. وی افزود: بدون تردید نظارت هدفمند و مؤثر وظیفه مشتریان خودروهای مذکور نیست و خریداران خودروهای چینی با این ذهنیت که مؤلفه‌های لازم برای تأمین قطعات و کیفیت محصولات مذکور و ارائه خدمات مؤثر در نظر گرفته شده، اقدام به خرید چنین اتومبیل‌هایی می کنند، اما بعد از مدتی شاهد بروز چالش‌هایی جدی در این خصوص هستیم که قطعاً بخشی از آن ناشی از عدم رعایت پیش نیازهای لازم و منطقی در واردات این خودروها از سوی دستگاه های متولی است. *سودهای کلانی که از محل فروش قطعات به جیب چینی ها می رود یوسف اصلان زاده، یکی از فعالان عرصه اقتصادی در استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به افزایش چشمگیر خودروهای چینی در بازار ایران، گفت: به واقع، تولید کنندگان چینی با طراحی ظاهری شکیل و جذاب و تعریف آپشن های متعدد و متنوع برای خودروها، میل و رغبت فزاینده‌ای را برای تهیه این خودروها از سوی مشتریان ایرانی ایجاد کرده اند. وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در گرایش به خرید خودروهای چینی، به قیمت نسبتاً مناسب آن معطوف می شود، بصورتیکه برای تهیه مشابه چنین خودروهایی از برندهای ژاپنی، کره‌ای، و...باید چندین برابر قیمت لحاظ شده (در مقایسه با محصولات چینی) هزینه کرد. این فعال عرصه اقتصادی عنوان کرد: اما در واقع امر، بخش عمده هزینه‌ها به خریداران و مالکان این خودروها زمانی تحمیل می شود که قطعه‌ای از خودروهای چینی معیوب و یا مستهلک می شود، در چنین شرایطی باید برای خرید آن قطعه مبالغ هنگفتی را هزینه کرد. اصلان زاده گفت: ظاهراً بخش عمده‌ای از سود تولیدکنندگان خودروهای چینی از محل قطعات و لوازم یدکی آنها تأمین می شود که ظاهراً این سیاست گذاری بصورتی کاملا زیرکانه و هدفمند طراحی شده است. *لزوم توجه مضاعف به حمایت از حقوق مصرف کننده فرشید ذاکرزاده، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به لزوم توجه فزاینده به حق و حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت: بر اساس ضوابط و قواعد تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودرو سازان داخلی یا خارجی موظف هستند موضوع خدمات پس از فروش را به نحو شایسته ای عملیاتی کنند که به تبع در چنین ساز و کاری، موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان نمود و بروز پیدا می کند. وی افزود: اما آنچه که باعث برخی نارضایتی‌ها در خصوص خودروهای چینی در کشور ایران می شود، عمدتاً ناشی از عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب است که باید تجدید نظری اساسی در این خصوص لحاظ شود. ذاکرزاده گفت: به واقع، شرکتی که از ارائه خدمات به هر دلیلی امتناع می کند، حقوق مصرف کنندگان را نادیده می گیرد و این موضوع یک ضعف اساسی و جدی در عرصه مذکور به شمار می رود. وی افزود: اگرچه عمده این نارسایی‌ها به خودروهای تازه وارد معطوف می شود و به تبع تا مدتی پس از ورود چنین کاستی ها و نارسایی‌هایی در عرصه اشاره شده ظهور و بروز پیدا می کند. ذاکرزاده گفت: به نظر بنده، این امر توجیه منطقی ندارد، زیرا متولیان و دستگاه‌های نظارتی باید شرایطی را فراهم سازند که شرکت تولید کننده، بلافاصله بعد از صادرات خودروی تولیدی به کشور هدف، خدمات مطلوب و کافی مرتبط با محصول ارائه شده را فراهم کنند. این فعال حوزه فروش خودروهای خارجی عنوان کرد: بخش دیگری از نارسایی عرصه تأمین قطعات و لوازم یدکی، به تولیدکنندگان متفرقه‌ای باز می گردد که متأسفانه استاندارهای لازم را در تولید ادوات و تجهیزات یدکی رعایت نمی کنند. وی افزود: طبیعتاً در چنین شرایطی، علاوه بر تسریع فرآیند بروز نارسایی در کارکرد صحیح خودرو، احتمال بروز آسیب‌ها و خساراتی جدی به دیگر بخش‌ها و قطعات خودرو، افزایش خواهد یافت و مجموعه این عوامل باعث سلب رضایت و اعتماد مشتریان خودروهای مذکور خواهد شد. ذاکر زاده در خاتمه یادآور شد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که بر مبنای آن، کنترل و نظارت هرچه بیشتری بر میزان کیفیت محصولات وارداتی و مجاب ساختن کمپانی‌های تولیدکننده به ارائه خدمات پس از فروش  انجام پذیرد و به تبع، در چنین بستری ضریب بروز نارضایتی‌ها به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 25 Feb 2017 14:00:58 GMT http://zahedaneh.ir/vdcco4qp.2bq0m8laa2.html کارنامه ارزی دولت روحانی/فراز و فرود نرخ دلار در بازار http://zahedaneh.ir/vdcb0wbs.rhba9piuur.html به گزارش زاهدانه، آمار رسمی از فراز و فرود نرخ دلار در دولت حسن روحانی، حرف های زیادی برای گفتن دارد. دولتی که یکی از سیاست های اصلی اش، ثبات در نرخ ارز و پیش بینی پذیر کردن آن بود و تا حدود زیادی هم توانست به وعده خود عمل کند. شاید اگر کارنامه دولت یازدهم در چند ماه گذشته را از کل عملکرد آن کنار بگذاریم، بتوان نمره قابل قبولی را در این کارنامه ثبت کرد. اگرچه فعالان اقتصادی هنوز هم، گلایه های فراوانی نسبت به هفته های پرتلاطم ارزی در آذر و دیماه داشتند. در واقع، حرف فعالان اقتصادی این است که علیرغم مدیریت بهینه بازار ارز در تمام سالهای فعالیت دولت کنونی، اما فنر فشرده نگه داشته ارزی بالاخره باید خود را یک جا رها کند و آن مقطع هم، همان آذر و دی امسال بود که نرخ به حد اعلای خود رسید و راه رسیدن به ۴۲۰۰ تومان را در پیش گرفت. در واقع، آنگونه که تجار می گویند، نرخ واقعی دلار هم همین است، اما اعتراضشان به آن است که چرا دولتها هیچگاه اجازه نمی دهند که ارز، راه طبیعی و منطقی خود را برود و شوک های ارزی ایجاد نکند که هم برای آنها و هم برای خود دولت و سیاستگذاران دردسرساز شود. کارنامه ارزی دولت روحانی تحولات نرخ دلار در بازار آزاد (ریال/درصد)                                                                      سال                    ده ماهه                                                     ۱۳۹۲      ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۱۳۹۴     ۱۳۹۵         تغییر متوسط ۳۱۸۳۹ ۳۲۸۰۱ ۳۴۵۰۱ ۳۴۳۴۹ ۳۶۱۱۴ ۵.۱ حداکثر ۳۶۸۲۷ ۳۵۹۵۰ ۳۷۳۶۸ ۳۷۳۶۸ ۴۱۴۵۳ ۱۰.۹ حداقل ۲۸۹۵۰ ۳۰۳۵۴ ۳۲۰۴۰ ۳۲۰۴۰ ۳۴۴۰۱ ۷.۴ انحراف معیار ۲۳۴۶ ۱۳۵۲ ۱۳۳۱ ۱۳۵۹ ۱۷۳۳ ۲۷.۵ شکاف نسبی نرخ رسمی و آزاد ۴۹.۸ ۲۳.۷ ۱۶.۶ ۱۶.۶ ۱۵.۸ ۰.۸- قیمت دلار در آینه ثبات قیمت نفت تحولات نرخ ارز در سالهای اخیر افزایش نوسانات نرخ ارز از آذرماه سال جاری تغییرات شکاف نسبی به واحد درصد و تغییرات سایر شاخص به درصد می باشد دوره زمانی تغییرات(درصد/واحد درصد)                              آذر دی بهمن (تا ۲۷ امین روز) دی نسبت به آذر ۲۷ روز بهمن نسبت به دی ماه متوسط نرخ دلار ۳۸۶۳۳ ۳۹۸۴۸ ۳۸۴۱۸ ۳.۱ ۳.۶- انحراف معیار ۸۸۸ ۷۴۶ ۲۲۷ ۱۵.۹- ۶۹.۶- شکاف نسبی نرخ رسمی و آزاد ۲۰.۲ ۲۳.۱ ۱۸.۷ ۳.۰ ۴.۵- افزایش نرخ ارز از آذرماه سال جاری افزایش نوسانات نرخ ارز از آذرماه سال جاری رشد ارزش دلار آمریکا در برابر پول کشورهای مختلف طی دوره مرداد ۱۳۹۲ تا دی ۱۳۹۵   مرداد ۱۳۹۲ دی ۱۳۹۵ رشد لیر ترکیه ۱.۹۶ ۳.۷۴ ۹۰.۸ کرون نروژ ۵.۹۷ ۸.۴۷ ۴۲.۰ دلار کانادا ۱.۰۴ ۱.۳۲ ۲۷.۰ پوند بریتانیا ۰.۶۴ ۰.۸۱ ۲۵.۶ یورو ۰.۷۵ ۰.۹۴ ۲۵.۳ ریال ایران ۳۱۸۰۷ ۳۹۰۹۰ ۲۲.۹ دلار استرالیا ۱.۱۱ ۱.۳۴ ۲۱.۳ ین ژاپن ۹۷.۷۴ ۱۱۵.۱۰ ۱۷.۸ یوآن چین ۶.۱۲ ۶.۹۰ ۱۲.۷ دلار سنگاپور ۱.۲۷ ۱.۴۳ ۱۲.۴ فرانک سوئیس ۰.۹۳ ۱.۰۱ ۸.۹ منبع: مهر انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 25 Feb 2017 13:34:31 GMT http://zahedaneh.ir/vdcb0wbs.rhba9piuur.html واردات توتون و تنباکو پس از برجام رکورد زد +جدول http://zahedaneh.ir/vdcezv8n.jh8efi9bbj.html به گزارش زاهدانه به نقل از مشرق، بر اساس آمار گمرک، در 10 ماهه سال جاری 28649 تن توتون و تنباکو به ارزش 6059017254518 ریال به ایران وارد شده است. ترکیه، امارات، آلمان،  اردن و برزیل بزرگترین صادرکنندگان توتون و تنباکو به ایران محسوب می‌شوند.ترکیه بیش از 12 هزار تن توتون و تنباکو به ایران صادر کرده است. امارات بیش از 6 هزار تن، آلمان نزدیک به 5 هزار تن و اردن 1400 تن توتون و تنباکو به ایران صادر کرده‌اند. سهم برزیل از بازار توتون و تنباکوی ایران هم بیش از یک هزار تن و سهم زیمباوه 712 تن بوده است.  آمار گمرک نشان می‌دهد ایران در سال جاری و پس از اجرای برجام توانسته از زيمبابوه، لهستان، جمهوري كره، فرانسه، بلژيك، روماني، تايلند، ايتاليا، چين، مالاوي، عمان، بلغارستان و سوئيس توتون و تنباکو وارد کند.   ]]> اقتصادی Sat, 25 Feb 2017 10:30:50 GMT http://zahedaneh.ir/vdcezv8n.jh8efi9bbj.html مهلت دولت به بدهکاران حساب ذخیره ارزی http://zahedaneh.ir/vdci3vaw.t1a5p2bcct.html به گزارش زاهدانه، یکی از موضوعات مطرح شده جلسه روز چهارشنبه هیات دولت که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد، تعیین تکلیف بدهکاران حساب ذخیره ارزی بود.هیات وزیران به منظور رفع مشکل واحدهای تولیدی و تسریع در بازگشت منابع مالی دولت، با اصلاح موادی از آیین‌نامه مربوط به تعیین تکلیف بدهکاران حساب ذخیره ارزی موافقت کرد.به موجب این اصلاح، مهلت پرداخت حداقل 25 درصد اقساط سررسید شده بدهکاران به صورت علی‌الحساب تا پایان خرداد ماه سال 1396 و مهلت تسویه کل اقساط سررسید شده تا پایان سال 1396 تمدید شد.مهلت‌های مقرر در این آیین‌نامه به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و مزایای این تصویب‌نامه به کلیه تسهیلات گیرندگانی که در چارچوب این آیین‌نامه اقدام به تعیین تکلیف یا تسویه نموده‌اند، تسری می‌یابد.**بررسی گزارش تقویت زیست بوم کارآفرینی دانش بنیانهمچنین در این جلسه، گزارش معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری درباره تقویت زیست بوم کارآفرینی دانش‌بنیان بررسی شد.در این گزارش آمده است: اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی جدید و متناسب با نیازها و توانمندی‌های جامعه ایران و سازگار با محیط زیست و با محوریت کسب و کارهای نوآور و کارآفرین است که با رشد جهشی سریع و مبتنی بر دانش، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی همراه بوده است.این گزارش به برخی از ویژگی‌های جامعه ایران برای ورود به اقتصاد جدید همچون بیش از 33 میلیون نفر جمعیت جوان بین 20 تا 40 سال در ایران، دارا بودن بیش از 4 میلیون دانشجو و یکی از بالاترین نرخ‌های تحصیلات دانشگاهی در جهان نیز اشاره کرده است.همچنین در این گزارش افزوده شده است: از جمله نمونه‌های موفق و در حال شکل‌گیری در رویکرد نوین اقتصاد ایران (اقتصاد دانش بنیان) می‌توان به صنعت برق، الکترونیک و قدرت، دارو و فرآورده‌های گیاهی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری تولید داروهای نوترکیب و نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد.این گزارش به معرفی برخی از کارآفرینان موفق در حوزه کسب و کارهای نوآوری در حوزه خدمات و عملکرد آنها نیز پرداخته است.** شرکت های دانش بنیان عامل ایجاد اشتغال 80 هزار نفر و کسب درآمد سه هزار میلیارد ریالبراساس آمار ارایه شده در گزارش مذکور، از تعداد هفت هزار و843 شرکت متقاضی تاکنون دو هزار و 922 شرکت، مجوز دانش‌بنیان دریافت کرده‌اند که موجب اشتغال 80 هزار نفر شده و بالغ بر سه هزار میلیارد ریال درآمد کل شرکت‌های دانش بنیان برآورد شده است.بهبود 42 رتبه‌ای ایران در سه سال اخیر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور براساس شاخص جهانی نوآوری GII و بهبود رتبه ایران در معیار خروجی دانش و فناوری با 48 رتبه، در خروجی‌های خلاق با 53 رتبه، در بلوغ بازار با 19 رتبه، در بلوغ کسب و کار با 25 رتبه، در معیار سرمایه انسانی و پژوهش با 2 رتبه و در معیار زیرساخت با 10 رتبه از دیگر محورهای این گزارش است.** تهاتر مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی از شرکت‌های دولتی با بدهی‌های آنها به دولتهمچنین هیات وزیران با تهاتر مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از شرکت‌های دولتی ذیربط با بدهی اشخاص مزبور به دولت موافقت کرد.براین اساس، مطالبات شرکت‌های تولید نیروی جنوب شرق صبا، توسعه مسیر برق گیلان، تولید برق پرند مپنا و تولیدی آرین ماه‌تاب گستر با بدهی همان شرکت‌ها‌ به سازمان امورمالیاتی کشور و سازمان خصوصی‌سازی تهاتر می‌شود.هیات دولت همچنین با پیشنهاد دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات شرکت‌های انرژی گسترجم، تولید انرژی برق شمس پاسارگاد، تدبیرسازان سرآمد، برق و انرژی پیوندگستر پارس، تولید نیروی برق آبادان، ساوت اصفهان پاورپلنت و پرشیان انرژی‌جی از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها‌ به سازمان امورمالیاتی کشور و سازمان خصوصی‌سازی موافقت کرد.** صدور مجوز انعقاد قرارداد برای اجرای طرح آزاد راه سیرجان - بندرعباسهیات وزیران همچنین با صدور مجوز به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای انعقاد قرارداد واگذاری با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزاد راه کنارگذر شرق سیرجان برای اجرای قطعه اول آزاد راه سیرجان- بندرعباس موافقت کرد.** سهمیه بیمه اتکایی اجباری تعیین شدبا تصویب دولت، سهمیه بیمه اتکایی اجباری تا زمان تعیین درصدهای جدید در چارچوب قانون، مطابق درصد تعیین شده در سال 1394 برای رشته‌های بیمه زندگی و سایر رشته‌های بیمه‌ای تعیین شد.بر این اساس، کلیه موسسات بیمه که در ایران فعالیت می‌کنند باید 25 درصد در رشته بیمه‌های زندگی و 15 درصد در سایر رشته‌‌ها از معاملات ‌بیمه‌ای مستقیم خود را نزد بیمه مرکزی ایران بیمه اتکایی نمایند.** دولت با تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات ارزی به شرکت سنگاب موافقت کردهیات وزیران با هدف کمک به شرکت سنگاب (مجری طرح پروژه سد و نیروگاه توده 2 در کشور تاجیکستان) برای پیگیری و وصول مطالبات خود از طرف تاجیک و یافتن راه حل‌های اجرایی مناسب، با تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات ارزی این شرکت موافقت کرد.** برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین ایران و رومانیبرقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری رومانی به شرط عمل متقابل، از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت وزیران بود.** صدور مجوز برای امضای چندین موافقت نامه بین‌المللیهیات وزیران به وزارت دادگستری اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقت نامه‌های معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری، استرداد مجرمین و انتقال محکومین به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های جمهوری سوسیالیستی ویتنام، جمهوری اکوادور و جمهوری بولیواری ونزوئلا اقدام کند. اعضای دولت همچنین نحوه ارایه لایحه موافقت نامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام را مورد بررسی قرار دادند. منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ]]> اقتصادی Thu, 23 Feb 2017 09:30:46 GMT http://zahedaneh.ir/vdci3vaw.t1a5p2bcct.html بدترین بحران اقتصادی و مالی عربستان از سال 2010 تا کنون http://zahedaneh.ir/vdcg779n.ak9tx4prra.html به گزارش زاهدانه، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، عربستان سعودی بدترین بحران اقتصادی خود را از سال 2010 تاکنون به علت افزایش هزینه های نظامی سپری می کند. عربستان تصمیم گرفت بخشی از سهام خود در بزرگترین شرکت نفتی جهان آرامکو را برای جبران کسری بودجه 100 میلیارد دلاری اش بفروشد. این در زمانی است که بخشی از درآمدهای به دست آمده از فرایند خصوصی سازی بار دیگر به بخش صنایع دفاعی و نظامی عربستان از جمله حقوق مربیان آموزشی آمریکایی اختصاص داده می شود. پیش بینی می شود کسری بودجه عربستان سال 2017 از 100 میلیارد دلار نیز فراتر رود و این میزان کسری معادل 22 درصد مجموع تولید ناخالص ملی این کشور است. هزینه ها و برای نخستین بار از سال 2010 تاکنون از درآمد ها بیشتر شد این در حالی است که درآمدهای حاصل از فروش حامل های انرژی 80 درصد از درآمدهای خزانه دولت را تشکیل می دهد. دربار سعودی و مشاوران اقتصادی آن از آغاز امسال تلاش جدی را برای حل بحران اقتصادی کشورشان آغاز کردند و دولت عربستان تصمیم گرفت 5 درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان آرامکو را در اواسط امسال در بورس نیویورک بفروشد. عبدالله خالد که یک بازرگان اماراتی است گفت: بحران مالی در عربستان در شش ماه گذشته ملموس و محسوس شده است. بهای مواد غذایی 10 درصد افزایش یافته در زمانی که درآمدها به میزان یک سوم کاهش یافته است. دولت عربستان علاوه بر فروش اوراق بهادار تدابیر بی سابقه دیگری نیز اتخاذ کرده است. شورای توسعه اقتصادی این کشور کاهش 25 تا 30 درصدی حقوق مسئولان و کاهش مزایا را تا سال 2020 خواستار شده است و کارشناسان بر این باورند که این تدابیر نزدیک به 30 میلیارد دلار در سال برای عربستان صرفه جویی به همراه خواهد داشت. این ریاضت اقتصادی دولت عربستان باعث سخت شدن زندگی و معیشت شهروندان این کشور شده است و ماه دسامبر و برای نخستین بار قیمت بنزین و مواد غذایی افزایش یافت. بودجه عربستان در سال 2017 بر اساس صرفه جویی در همه بخش ها به استثنای بخش نظامی و دفاعی تدوین شده است. سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان از طرح هایی برای افزایش بودجه نظامی خبر داد. این کشور برای هزینه ای بالغ بر 93 تا 95 میلیارد دلاری در بخش دفاعی برنامه ریزی می کند و این مبلغ در مقایسه با سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار افزایش یافته است.انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Thu, 23 Feb 2017 05:30:28 GMT http://zahedaneh.ir/vdcg779n.ak9tx4prra.html چک سفید امضای مجلس به دولت برای جبران کسری بودجه سال ۹۶ http://zahedaneh.ir/vdcayanm.49nyw15kk4.html به گزارش زاهدانه، در جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بررسی بخش در آمدی لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.نمایندگان با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۹۶ کمتر از یک میلیون وپنجاه هزار میلیارد (۱.۰۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع حساب ذخیره ارزی و در صورت عدم کفایت، از محل واگذاری اوراق بدهی تعهدزا و اوراق ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.این بند در جلسه نوبت عصر روز گذشته نیز مطرح شده بود موافقان این بند معتقد بودند که این بند راهکاری برای مصون سازی بودجه در برابر نوسانات قیمت نفت و نرخ ارز است و مخالفان آن معتقد بودند این بند چک سفید امضا به دولت برای جبران کسری بودجه و عدم تحقق منابعش است.مخالفان این بند از جمله پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد معتقد بودند دولت برای جبران کسری بودجه باید لایحه اصلاحیه و یا متمم ارائه بدهد و نباید چنین مجوزی را به دولت در قالب لایحه بودجه داد. در پایان با حذف عبارت «سایر اوراق مالی» این بند به تصویب رسید. منبع:مهر ]]> اقتصادی Wed, 22 Feb 2017 18:20:14 GMT http://zahedaneh.ir/vdcayanm.49nyw15kk4.html وعده مسئولان بازهم محقق نشد/ وعده های توخالی به کارگرانی که 27 ماه حقوق معوقه دارند http://zahedaneh.ir/vdcf0edt.w6djcagiiw.html به گزارش زاهدانه به نقل از سفیرافلاک؛ کارخانه پارسیلون از دیرباز به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ اقتصادی استان لرستان به شمار می رفت که زمینه را برای به کارگیری تعداد زیادی از مردم این دیار مهیا کرده بود. با این وجود متاسفانه از اوایل دهه 80 شاهد آغاز روزگار بد پارسیلون و کارگرانش بودیم، به نحوی که به دلایل مختلفی همچون سوء مدیریت مالک وقت کارخانه هر ساله شرایط بدتر از پارسال می شد و به جای اینکه بر اساس تعهدات مالک شاهد افزایش تعداد نیروهای این کارخانه باشیم روند تعدیل نیرو در دستور کار قرار گرفت. از همان ابتدا نیز شرایط به گونه ای پیش رفت که مطالبات به حق کارگران این واحد بزرگ تولیدی که روزگاری به عنوان برند صنعت لرستان به شمار می رفت، با تاخیر بسیار زیاد پرداخت شد. به هر حال در سال های گذشته تعداد نیروهای کارخانه پارسیلون از هزار و 500 تا 2 هزار نفر به زیر 200 رسیده است، از سوی دیگر کارگران این واحد تولیدی اکنون حدود چند سال است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند. در نظر بگیرید چگونه یک سرپرست خانواده می تواند بدون حقوق خانواده خود را اداره کند، اما متاسفانه کارگران پارسیلون دچار این معضل اساسی شده اند و راهکاری مناسب برای حل و فصل مشکلات کارگری این مجموعه صورت نمی گیرد.با این وجود مسئولان استان از 2 تا 3 سال پیش پیگیری های زیادی برای تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون انجام داده و با وجود مقاومت های صورت گرفته توسط برخی از افراد بالاخره شاهد خلع ید مالک فعلی کارخانه پارسیلون بودیم.در نتیجه بر اساس مصوبه ستاد تسهیل ملی قرار بر این شد تا شاهد تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از طلبکاران این واحد تولیدی باشیم، همچنین مقرر شد تا در اسرع وقت کنسرسیوم مربوطه اقدام به پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون کند. از سوی دیگر بر اساس برنامه زمانبندی شده قرار بر این بود که این کنسیرسیوم شرایط را برای احیای مجدد پارسیلون مهیا کرده تا بار دیگر این ظرفیت بزرگ تولیدی در میان مدت به چرخه تولید و اقتصاد لرستان باز گردد. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مسئولان بهمن ماه را زمان پرداخت بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون اعلام کرده، اما روزها از پس هم می گذرد و وعده های مسئولان استان به سرانجام نمی رسد. حتی استاندار لرستان در جلسه ستاد تسهیل استان در تاریخ 26 بهمن ماه اعلام کرد که روند پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون اغاز شده و در مرحله اول شاهد پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به کارگران این مجموعه هستیم. همین موضوع باعث شد تا بار دیگر دلگرمی میان کارگران زجر کشیده پارسیلون ایجاد شود، اما بازهم روزها می گذرد و وعده استاندار لرستان مبنی بر پرداخت مطالبات محقق نشد. به هر حال کارگران پارسیلون همچنان باید در انتظار تحقق وعده های مسئولان کشوری و استانی باشند و بازهم اقدام به تجمع در مقابل استانداری کنند. انتظار تمامی کارگران و مردم استان این است که اگر اقدامی واقعی در جهت پرداخت مطالبات صورت نمی گیرد، لااقل مسئولان اقدام به وعده دادن نکنند. حال باید آیا گره کور پارسیلون بزرگ چه زمانی باز خواهد شد؟ آیا مسئوولان تنها یک روز را جای کارگران این کارخانه قرار داده اند تا با دردها و مشقت های بسیار زیاد انها از نزدیک آشنا شوند؟ به نظر می رسد قصه پر غصه پارسیلون سر دراز دارد ... انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 12:05:23 GMT http://zahedaneh.ir/vdcf0edt.w6djcagiiw.html "سفر" از سبد هزینه خانوار حذف شد! http://zahedaneh.ir/vdcjaaei.uqexazsffu.html به گزارش زاهدانه به نقل از نسیم؛ تردیدی نیست، مسافرت در آستانه ایام نوروز، یکی از پر طرفدارترین رفتارهای اجتماعی مردم در کشور به شمار می‌رود اما در یکی دو سال اخیر و با موج فزاینده گرانی و رکورد سنگین در اقتصاد، اولویت‌های خانواده‌ها در زمینه سفر در حال رنگ باختن است.نوروزی کم رمق، در انتظار 96، سالی که از هم اکنون خشکسالی مالی و افت مسافرت در آن را می‌توان به راحتی مشاهده کرد. مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر برنامه‌ریزی و خدمات مسافری راه‌آهن، خبر داده که استقبال مردم از پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی در قامت ۲۰ درصد ظرفیت ناوگان موجود بوده و افزوده است که در مسیرهای پرترددی مثل تهران-مشهد و بالعکس به غیر از ۳ روز، در همه روزهای نوروز ظرفیت خالی داریم.پیش فروش بلیت قطار هایی نوروزی، از ۱۷ بهمن سال جاری شروع شده و به مدت سه روز ادامه داشت. در این مدت ، 300 هزار بلیت برای نوروز به فروش رفته که در واقع 20 درصد ظرفیت ایجادشده است.در طرح نوروزی، ۴ هزار و ۳۰۰ رام قطار برای کل ایام نوروز پیش بینی شده و یک میلیون و ۶۱۵ هزار صندلی برای متقاضیان پیش فروش در نظر گرفته شده است. با این اوصاف ، دلیل استقبال ناچیز مردم از خرید بلیت قطار درآستانه نوروز سال 96 ناشی از چیست؟"علی کاظمی‌منش"، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن گفته است که عواملی نظیر استقبال از حمل و نقل شخصی موجب کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی شده و افزوده که تمایل مردم به خرید بلیت قطار در سال‌های اخیر متفاوت شده و آنها در زمان‌های نزدیک به زمان سفر نسبت به تهیه بلیت قطار اقدام می‌کنند.صرفنظر از درستی یا نادرستی این اظهار نظر، اما واقعیت این است که افزایش نرخ بیکاری و رکود سنگین در اقتصاد کشور منجر به افت شدید قدرت خرید مردم شده که در ادامه آن کاهش شدید میل به سفر امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.بر این عوامل، باید شناورسازی نرخ بلیت قطار را هم افزودکه از دو سال قبل بدین سو، هدف از اجرای این امر، متنوع سازی قیمت بلیت قطار، جلوگیری از تاخیرهای مکرر و ارتقای سطح کیفی خدمات عنوان شده حال آنکه در تحقق این موارد تا اکنون، شک و دودلی جدی وجود دارد.ناگفته نماند، یکی از عوامل بازدارنده در افزایش مسافرت با قطاردریکی دو سال اخیر، همین شناور سازی وگران شدن قیمت آن در آستانه مناسبت ها بوده است.هر چند که بهای بلیت قطار از سال 91 بدین سو، بارها و بارها افزایش یافته که این جابجایی قیمت در سالیان اخیر ، گاه تا 300 درصد هم متغیر بوده است.در حال حاضر سهم شبکه حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر در کشور در محدوده سه درصد بوده، در حالیکه در سایر کشورها این سهم لااقل به 10 درصد می رسد.یک استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»، پیرامون فروش نرفتن عمده بلیت های قطار درآستانه نوروز 96 اذعان داشته که رکورد سنگین اقتصادی این احتمال را به وجودآورده که مردم، امسال به سفر نروند و ادامه داد که به طور معمول، طبقه متوسط جامعه برای جابجایی و مسافرت از قطار استفاده می‌کنند بنابراین با گران شدن بلیت قطار قدرت خرید آنها هم کاهش می یابد."میثم موسایی"، برآورد کرده دستکم 4 میلیون نفر در جامعه زیر خط فقر به سر می‌برند ، بنابراین با گران شدن بلیت قطار، سفر نرفتن جدی‌تر شده و یا استفاده از وسایل نقلیه دیگر حمل ونقل عمومی مثل اتوبوس در دستور کار آنها قرار می‌گیرد.وی، شناورسازی قیمت بلیت قطار را امری اشتباه خواند و تصریح کرد که درکشور های غربی، در ایام کریسمس و سایر مناسبت ها با هدف افزایش قدرت خریدمردم، قیمت‌ها کاهش و حراج ها افزایش مییابد؛ حال آنکه در کشور با شناور سازی، قیمت بلیت قطار در مناسبت‌های پرتردد گرانتر هم می‌شود.به تازگی، شرکت راه آهن، اعلام کرده که درحال حاضر درمسیر پرتقاضای تهران- مشهد فقط برای مسیرهای رفت و آن هم روزهای 27، 28 و 29 اسفند ظرفیت ها تکمیل شده و برای روزهای 25 و 26 اسفندماه و کل ایام نوروز در مسیر رفت و برگشت ظرفیت وجود دارد.تردیدی نیست، مسافرت در آستانه ایام نوروز، یکی از پر طرفدار ترین رفتارهای اجتماعی مردم درکشور به شمار میرود اما در یکی دو سال اخیر و با موج فزاینده گرانی و رکورد سنگین در اقتصاد، اولویت‌های خانواده‌ها در زمینه سفر در حال رنگ باختن است.به عبارت بهتر، با کوچکتر شدن سفره معیشت مردم، ترجیح آنها دایر بر این است که کمتر به سفر رفته و هزینه سفر از سبد خانواره در حال حذف شدن است.دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»، مشکلات اقتصادی و معیشتی، تشدید رکود و بیکار شدن سرپرستهای خانوارهای ایرانی را در چند سال اخیر، دلیل مسافرت نرفتن مردم دانست. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 11:34:56 GMT http://zahedaneh.ir/vdcjaaei.uqexazsffu.html چرا بدهی‌ دولت ۷۰۰ هزار میلیاردی شد؟ http://zahedaneh.ir/vdcewf8n.jh8efi9bbj.html به گزارش زاهدانه به نقل از ایبنا وزارت امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین گزارش خود به شفاف سازی وضعیت مطالبات و بدهی های دولتی پرداخت و اعلام کرد: رقم بدهی های دولتی کشور تا دی ماه سال 1395 به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم شامل بدهی های دولت، بدهی شرکت های دولتی و بدهی دولت به شرکت های دولتی است. وزارت اقتصاد معتقد است یکی از معضلات گریبانگیر اقتصاد ایران موضوع بدهی ها و مطالبات دولتی است، اما معضل اقتصاد ایران در رابطه با بدهی های دولتی نه حجم آن،‌ بلکه مشخص نبودن میزان دقیق بدهی های دولت و ترکیب آن است. معضلی که موجب رکود در بازپرداخت بدهی ها و تعمیق کمبود نقدینگی در اقتصاد می شود؛ بنابراین صرف وجود بدهی های دولتی به عنوان صورت مسئله محسوب نمی شود بلکه برآورد دقیق از حجم بدهی ها و به تبع آن اتخاذ راهکارهایی نظیر تهاتر، اوراق خزانه اسلامی و به طور کلی ایجاد بازار بدهی دارای اهمیت و اولویت است. شفاف سازی تصویر مطالبات و بدهی های دولتی یکی از اولویت های اصلی وزارت اقتصاد در دولت یازدهم بود. در ایران نسبت بدهی های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است، با این حال بر اساس داده های پایگاه آماری (Trading Economics) در سال 2015، نسبت بدهی های دولتی به تولید ناخالص در ایران حدود 16 درصد اعلام شده است. همچنین نسبت بدهی های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده آمریکا 105 درصد و نسبت بدهی های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در ژاپن نیز ۲۳۰ درصد بوده است. انتهای پیام ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 06:21:22 GMT http://zahedaneh.ir/vdcewf8n.jh8efi9bbj.html