پایگاه تحلیلی خبری زاهدانه - آخرين عناوين فرهنگ و هنر :: نسخه کامل http://zahedaneh.ir/art Tue, 21 Mar 2017 19:08:52 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://zahedaneh.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری زاهدانه http://zahedaneh.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری زاهدانه آزاد است. Tue, 21 Mar 2017 19:08:52 GMT فرهنگ و هنر 60 راهکارهای رسیدن به احسن الحال به روایت آیت‌الله مکارم شیرازی http://zahedaneh.ir/vdchzknm.23nmxdftt2.html به گزارش زاهدانه به نقل از راه دانا؛ آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است که  رسیدن به احسن الحال با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خود فراهم کرد. جهان آفرینش صحنه نظام احسن‏ است، یعنى‏ نظم موجود عالم شایسته ‏ترین نظمى است که مى ‏تواند بر جهان حکم­ فرما باشد، همه چیز روى حساب است و هیچ گونه مطلبى بر خلاف حق و عدالت و نیکى در آن وجود ندارد، و اگر بدى‏ ها در جامعه انسانى دیده مى‏ شود از ناحیه خود آنهاست.[1] لیکن قسمت عمده هدف آفرینش جهان هستى به «گل سر سبد این جهان» یعنى‏ «انسان» باز مى‏ گردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپیماید تا هر لحظه به خدا نزدیکتر شود.[2] و از آنجا که مسلمان واقعى نمى ‏تواند انسان‏ یک بعدى باشد و تنها نظر به جهت ماده نظر داشته باشد و به جهت معنا و جنبه‏ هاى فردى و یا اجتماعى بی اعتنا باشد، لذا باید با  تفکر، ایمان، دادگری، مجاهدت، مبارزه و در عین حال‏ با بهره گیری از  معنویت‏ و بندگى خدا و زندگى و فعالیت و معاشرت.[3]حال‏ و هواى دیگرى به خود‏ بخشد.[4] لذا در برخى از کتب آمده است که در وقت تحویل سال، این دعا را که مضمون خوب و سازنده‏اى دارد، بخوانند[5]«یا مقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول والأحوال، حول حالنا إلى احسن الحال؛[6]اى کسى که تحول دل‏ ها و گردش چشم ‏ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال وحال؛ حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!»[7] در این میان رسیدن به احسن الحال هم با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خودمان فراهم نماییم.[8] معنی و مفهوم واژۀ «حَول» «حَول» به معنای تغییر و دگرگونی است و در دعای (یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال) به همین معنا به کار برده شده است.[9] لغویون عرب، حول را که به معنای سال است در معنای تغییر و دگرگونی به کار برده اند؛ یعنی سال گذشته گذشت و سال نو آمد و نوعی دگرگونی حاصل شده است.[10] معنی واژۀ«أحسن» در لغت «أحسن» از ماده‏ «حسن» است و به معناى بهتر و افعل تفضیل است،[11] لذا « احسن» یعنی نیکوتر و خوبترین. [12] حضور قلب در دعا و عبادات؛زمینه ساز وصول به «احسن الحال» بی تردید اگر ما بخواهیم که به «احسن الحال» که در دعای تحویل سال وارد شده است برسیم حتما باید به حضور قلب در دعاها و عبادت های خودمان بیشتر توجه بکنیم و خودمان را در محضر خداوند متعال ببینیم، تا اینکه خدای متعال از ما بنده ها راضی باشد.[13] زیرا عبادت و نیایش‏ اگر با حضور قلب‏ و آداب آن باشد، صفا و نورانیت غیر قابل توصیفى مى ‏آورد که در برابر آن ظلمات اخلاق رذیله تاب مقاومت ندارد؛ به همین دلیل، انسان پس از یک عبادت آمیخته با حضور قلب، خود را به نیکی ها نزدیکتر مى‏ بیند.[14] لذا تنها فزونى اعمال مهم نیست، بلکه اعمال مقبول مهم است؛ دو رکعت نمازى که با حضور قلب‏ خوانده شود و مقبول درگاه الهى قرار گیرد، از هزار رکعت نماز بدون حضور قلب که مقبول درگاه پروردگار قرار نگیرد، بهتر است.[15] آیا تا به حال فکر کرده ‏اید چه کنیم تا حضور قلب پیدا کنیم؟ چرا وقتى مى‏ گوید الله‏ اکبر و نماز را شروع مى‏ کند افکار به او هجوم مى‏آورد بازار، منزل، زن، بچه، اداره، همه و همه به سوى او مى ‏آیند، گویا فقط او را در نماز مى ‏یابند، و وقتى السلام علیکم را گفت و نماز را تمام کرد از انبوه افکار نجات پیدا مى‏ کند.[16] برای برون رفت از این چالش، مى‏توان هفت اصل در مورد حضور قلب‏ و چگونگى تحصیل آن در دعا و نیایش بیان نمود: 1- باید دعا و نماز و عشق به الله از همه چیز براى ما مجذوبتر باشد، زیرا حضور قلب انسان تابع دلبستگی­ هاى قلب است، به هر چه علاقه و تمایل داشت قلب و روح به آن مجذوب مى‏ شود.[17] 2- اندیشه در حقارت و پستى دنیا، جاذبه‏ های مادی  مانع حضور قلب است، قیود ماده دست و پاگیر پرواز قلب و پر کشیدن آن است، باید در ثروت ها و انسان هائى که در اثر حوادث روزگاریک ساعت بعد هیچ مى‏ شوند اندیشید، در بى‏ارزشى دنیا نظاره کرد تا غل و زنجیر مادیت باز شود، هر چه جاذبه‏ هاى مادى کمتر شد قدرت بر تمرکز حواس بیشتر مى شود.[18] 3- توجه به قدرت خداوند در حل مشکلات؛ وقتی مى ‏دانم که مشکلات زندگی تنها مختص به من نیست بلکه همه دارند و وقتی بدانم که غیر از خداوند کسى قادر به حل آنها نیست. مسلما توجهم به مشکل گشا خواهد بود نه نفس مشکل،  لذا از هجوم افکار درباره مشکلات نجات مى ‏یابم.[19] 4- قبل از دعا و نماز آمادگى پیدا کند، قبل از نماز فکر کند در عظمت خالق و ضعف مخلوق، بداند با چه کسى مى‏ خواهد سخن گوید.[20] 5- آشنائى به محتواى ادعیه و عبادات همچون  آشنائى با معانى نماز .[21] 6- ترک گناه؛ از جمله عوامل مؤثر در حضور قلب و خشوع و صفا و نورانیت عبادت، ترک گناه است. گناه قلب را از کشش حضور باز مى‏دارد، خصوصا خوردن غذاى حرام که باعث تاریکى قلب مى‏ گردد.[22] 7- دور کردن عوامل پراکندگى حواس. ‏[23] تهذیب نفس در سایۀ عبودیت و بندگی مولفه ای کلیدی در «احسن الحال» کسانى که مى‏ خواهند به تهذیب نفس‏ راه یابند باید از در عبودیت‏ و پرستش خداوند وارد شوند؛ سالکان راه خدا، و پویندگان طریق خودسازى و تقوا، باید از نیایش و عبادت یارى طلبند و ناخالصی­ هاى وجود خود را در کوره داغ عشق به خدا بسوزانند و از بین ببرند، و مس وجود خود را با کیمیاى عبادت زر کنند.[24] حال  برای حصول زندگی «احسن الحال» باید هوای نفس و شیطان درون خودمان را نابود کنیم و این به دست نمی آید مگر با بندگی کردن خدای متعال و توجه به باری تعالی.[25] در تبیین اهمیت تهذیب نفس باید گفت؛ در اسلام به نام «جهاد اکبر» نامیده شده که از مبارزه با دشمنان خارجی مهم‏تر و پر ارج‏تر است. چرا که این جهاد وسیله خودسازى است و تا خودسازى انجام نگردد پیروزى نیست؛ زیرا شکست‏ ها غالبا نتیجه نقطه ضعف­ هاست.[26] در محیط ­هاى آلوده به گناه ارزش این جهاد آشکارتر و اهمیت آن در پیشبرد اهداف اجتماعى روشنتر است.[27] لذا اهمیت جهاد  به اهمیت و قدرت دشمن است، جنگ با یک کشور کوچک آسان تر است تا با یک کشور بزرگ، زیرا دشمن هر چه قویتر باشد، جنگ با آن مشکل‏ تر است، و نفس و هم‏ پیمان آن شیطان، قویترین دشمنان عالم هستند.[28] پس مگذار در مبارزه‏ با نفس‏ اماره شکست خورى که هم خود از بین روى هم قلب تو که همچون همنشینى نیک و پسرصالح تو است که بدون جواب در برابر صاحب اصلى اموال و عاریه دهنده آن خواهى بود.[29] زندگی به رنگ خدا؛ شاخصه بنیادین در تحقق «احسن الحال» خداوند در قرآن، «احسن‌الحال» را زدن رنگ خدایی به زندگی ذکر کرده است،[30]لذا در قرآن کریم می خوانیم: «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه و نحن له عابدون؛[31] رنگ خدایى (بپذیرند، رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟ و ما تنها عبادت او را مى‏ کنیم.»[32] در احادیث متعددى از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: «صبغه الله‏» آئین پاک اسلام است‏[33]،[34] لذا قرآن فرمان می دهد؛ رنگ هاى غیر خدایى را بشویید! به دنبال دعوتى که در آیات مختلف قرآن کریم، از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامه ‏هاى همه انبیاء شده بود، در این آیه، به همه آنها فرمان مى ‏دهد که «تنها رنگ خدایى را بپذیرید» که همان رنگ ایمان و توحید خالص است‏ (صبغه الله‏).[35] قرآن مى‏ گوید: بجاى این رنگ‏ هاى خرافى، رنگ توحید، رنگ‏ خدایى‏ را بپذیرید، تا روح و جانتان را از هرگونه شرک و بت پرستى و گناه پاک سازد.[36] بدین ترتیب ترتیب همگان باید رنگ هاى نژادى و قبیلگى و سایر رنگ هاى تفرقه ‏انداز را از میان بردارند و همگى به رنگ الهى در آیند.[37] به راستى چه تعبیر زیبا و لطیفى است؟ اگر مردم رنگ‏ خدایى‏ بپذیرند یعنى رنگ وحدت و عظمت و پاکى و پرهیزکارى، رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى و رنگ توحید و اخلاص، مى‏ توانند در پرتو آن به همه نزاع ­ها و کشمکش ­ها که «هر گاه بى رنگى اسیر رنگ شود» به وجود مى ‏آید، از میان بردارند، و ریشه‏ هاى شرک و نفاق و تفرقه را بر کنند. در حقیقت این همان بى رنگى و حذف همه رنگ ها است.[38] بدیهی است در صورتى که در طریق اطاعت فرمان پروردگار قرار بگیریم ، رنگ الهى و صبغه‏ الله‏ به خود خواهیم گرفت[39] و روحى که رنگ الهى و صبغه الله‏ به خود بگیرد گشاده مى‏ شود و شرح صدر می یابد؛ یعنی روح آن قدر گسترده مى‏ شود که آمادگى پذیرش حقایق فراوانى پیدا مى‏ کند.[40] هم چنین اخلاص مرحله نفى ما سوى الله است که همه ‏چیز را غیر خدا کنار مى‏ زند، تنها او را مى‏ بیند و به او عشق مى ‏ورزد و با او سخن مى ‏گوید و از او طلب مى‏ کند و همه زندگى او به رنگ الهى درمى ‏آید و مصداق‏ «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه»[41] مى ‏شود.[42] لذا« احسن‌الحال» به معنی رنگ خدایی گرفتن زندگی است و اگر تفکر، چشم، زبان، بازار، ادارات و جامعه رنگ خدایی به خود بگیرد، همه مشکلات ما حل می‌شود.[43] سخن آخر در خاتمه باید اذعان نمود در هنگام تحویل سال همه به فکر خدا هستند و مشغول دعا و ذکر می باشند و همه از درگاه خداوند احسن الحال را می خواهندکه «احسن الحال» همان ایمان، تقوا، شجاعت، سخاوت، آزادگی و امثال آن است.[44] بی تردید همه باید در سال جدید تلاش کنیم با تقویت روح ایمان به خدا و پرهیز از گناهان، جامعه‌ای خدایی داشته باشیم.[45] بارالها! در آستانۀ حلول سال جدید، روح و جان ما را به عشق جمالت آنچنان گرم کن که اخلاق و اعمال ما را به رنگ خود درآورد، و با صبغة الله‏ یعنی رنگ ایمان و توحید و اسلام قرین گردد.[46] [1] اعتقاد ما ؛ ص97. [2] همان. [3] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏1 ؛ ص127. [4] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص837. [5] همان ؛ ص908. [6]  زاد المعاد، صفحه 531. [7] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص909. [8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ http://www.eshia.ir. [10] همان. [11] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27. [12] تفسیر نمونه ؛ ج‏16 ؛ ص213. [13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [14] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص342. [15] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص149. [16] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص179. [17] همان. [18] همان؛ ص 180. [19] همان. [20] همان. [21] همان. [22] همان. [23] همان. [24] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص337. [25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [26] یکصد و پنجاه درس زندگى (فارسى) ؛ ص143. [27] همان. [28] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص286. [29] همان ؛ ص282. [30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [31] سورۀ بقره؛ آیۀ138. [32] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص472. [33] تفسیر نور الثقلین؛ ج 1؛ ص 132. [34] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474. [35] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص127. [36] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196. [37] همان. [38] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474. [39] همان ؛ ج‏15 ؛ ص267. [40] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص433. [41] سورۀ بقره؛ آیه 138. [42] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص625. [43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1391/12/29. [45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [46] پیام قرآن ؛ ج‏4 ؛ ص584. انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Tue, 21 Mar 2017 04:00:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdchzknm.23nmxdftt2.html پوشش متفاوت بهنوش بختیاری در کنار مادرش+ تصویر http://zahedaneh.ir/vdcco0qp.2bqpx8laa2.html به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهنوش بختیاری بازیگر مشهور سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرامش، عکسی از خود را در کنار مادرش منتشر کرد و از تصمیمی که برای سال نو گرفته است گفت.بهنوش بختیاری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:"تصمیم بر این شد که بعد از تحویل سال همراه با مادر عزیزم خانوم سادات گل، در حرم امام رضا (ع) باشیم؛ باشد که حالمان حال شود امسال."  انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Sat, 18 Mar 2017 10:15:07 GMT http://zahedaneh.ir/vdcco0qp.2bqpx8laa2.html آداب اسلامی نــوروز http://zahedaneh.ir/vdcbwabs.rhbsgpiuur.html به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنا به متون مکتوب و شواهد شفاهی در معارف اسلامی هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است چنان که امام صادق (ع) می فرمایند: کل یوم لا یعصی اللّه فیه فهو یوم عید.همچنین در طول سال چند عید وجود دارد که از آداب و ویژگی خاصی برخوردارند مهم ترین آنها اعیاد غدیر، فطر و قربان است، که آثار و برکات زیادی دارند روز ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز از اعیاد مهم اسلامی به شمار می‌آیند. عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می شود، از جمله اعیادی است که جنبه ملی داشته و تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام شکل گرفته است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تأیید ضمنی اسلام قرار گرفت در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی (ع) هدیه نوروزی آوردند، فرمودند این چیست؟ گفتند: ای امیرالمؤمنین، امروز نوروز است. حضرت فرمودند: هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید. امام صادق (ع) درباره این عید فرموده اند: ... و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است. امام خمینی (ره) در یکی از پیام های نوروزی می‌فرماید: این عید هر چند یک عید اسلامی نیست، ولی اسلام آن را نفی نکرده است. مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء در جواب این سؤال که اعتقاد شیعه و روش شما درباره روز اول سال نوروز چیست؟ چنین نوشتند: نوروز مقتضای جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و زمین و هوا و فضا؛ و بر این اساس روایاتی از اهل بیت علیهم السلام درباره نوروز به ما رسیده که عید گرفتن را تأیید کرده اند و نیز به نماز، ذکر و عبادت سفارش نموده‌اند و...در كتاب مفاتیح‌الجنان كه طی دهه‌‌های گذشته یكی از بزرگ‌ترین كتاب‌های مورد رجوع عموم برای انجام مستحبات مذهبی بوده به نماز عید نوروز اشاره شده كه نمازی است توأم با قرائت سوره حمد و سوره‌های قدر، كافرون، توحید، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و روز عید غدیر خم وارد شده است. مفاتیح الجنان همچنین روایتی از معلی‌بن‌خنیس را درباره نوروز ذكر كرده است كه اعمال این روز و دعای مربوط به آن را همراه دارد. بی‌آنكه اشاره‌ای به فضیلت این روز كرده باشد. ولی بحارالانوار مجلسی روایات معلی‌بن‌خنیس را به تفصیل آورده است. در آن روایات به فضیلت و برتری این روز نسبت به سایر ایام بسیار پرداخته است و یكی از روایات مفصل معلی‌بن‌خنیس از نوروز را این گونه تجلیل كرده است: نوروز روزی است كه كشتی نوح بر كوه جودی قرار گرفت، روزی است كه جبرئیل بر نبی علیه‌السلام نازل شد، روزی است كه رسول اكرم صلی‌‌الله علیه‌وآله، علی علیه‌السلام را بر دوش كشید تا بت‌های قریش را از بالای كعبه می‌كند، روزی است كه نبی علیه‌السلام به وادی جن رفت واز ایشان بیعت گرفت، روزی است كه برای علی علیه‌السلام از مردم بیعت گرفت (غدیر خم) روزی است كه قائم آل محمد ظهور خواهد كرد و روزی است كه امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف بر دجال پیروز خواهد شد.روایت خنیس به نقل از امام صادق علیه‌السلام در مفاتیح الجنانخنیس به نقل از امام صادق (ع) فرمود: چون نوروز شود غسل كن و پاكیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوی‌های خوش خود را معطر گردان پس چون از نمازهای پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شدی، چهار ركعت نماز بگذار یعنی هر ركعت به یك سلام و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه اناانزلنا و در ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایهاالكافرون و در ركعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و این دعا را بخوان. همان طور كه مشاهده می‌شود این روز نیز چون اعیاد اسلامی با غسل كردن، پوشیدن جامه نو و معطر گردیدن به بوی‌های خوش و روزه داشتن آغاز می‌شود، ضمن آنكه نمازی مشابه نمازهای سایر اعیاد اسلامی دارد.در ایام عید وظایفی داریم که رعایت آنها سبب رشد و تعالی ما می شود که در این گزارش به برخی از آن وظایف اشاره می کنیم:* خواندن نیایش تحویل سال؛ با نو شدن طبیعت، از صمیم دل این ندا را برآوریم که: یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال ای قلب کننده قلب ها و چشم ها؛ ای تدبیر کننده شب و روز ای متحول کننده حالات، حال ما را به بهترین حالات متحوّل کن.* پوشیدن لباس تمیز؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با خوش بوترین عطرها خود را معطر ساز.* گشایش در زندگی خانواده؛ برخی سخنان اهل بیت علیهم السلام سرپرست خانواده را به سخاوت و گشایش در زندگی در ایّام عید فرا خوانده تا خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی برای اهل خانه به جای ماند و حالت جشن و شادی پیدا کند. روزی شهاب به امام صادق علیه السلام عرض کرد: حق زن بر شوهرش چیست؟ حضرت فرمودند: ...هر میوه ای که مردم از آن می خورند، باید به اهل خانه خود بخوراند و خوراکی را که مخصوص ایام عید است و در غیر ایام به آنها نمی رساند، در ایام عید برای آنان تهیه کند.* روزه گرفتن و برپایی نماز؛ امام ششم علیه السلام فرمودند: چه خوب است که در این روز روزه دار باشیم. دستور چهار رکعت نماز، سجده شکر و دعای مخصوص این روز هم مورد سفارش قرار گرفته است.* درس عبرت گرفتن؛ توجه کنیم که وارد بهار شده ایم و باید از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم.* دید و بازدید؛ از دیگر آداب عید نوروز، دیدار برادران و خواهران مسلمان و آگاهی از شادی ها و اندوه های آنان است. معصوم علیه السلام در این باره می فرماید: این روز نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همدیگر را ملاقات می کنند تا ... دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز؛ و شادباش گفتن سال نو به آنها در این ایام، دارای اهمیت فوق العاده ای است.* بررسی اعمال گذشته؛ بررسی کنیم که یک سال را چگونه سپری کردیم و محاسبه ای انجام دهیم که چه قدر گناه کرده ایم، آبروی چند نفر را بردیم و چقدر کار خیر انجام داده ایم؟ اگر اوصاف زشتی در ما هست، در رفع آنها بکوشیم و اگر کارهای خیری انجام داده ایم، کوشش کنیم که در آینده مداومت داشته باشد.* کینه ها را از دل برکنیم؛ با آمدن بهار، باغ دلمان را پر شکوفه کنیم و همراه با باران بهاری زنگار کینه های گذشته را از دل برکنیم و سعی کنیم این قدرت روحی را در برابر افردی که با آنها دشمنی داریم، بیشتر کنیم و محبت آنها را در قلب خود ایجاد کنیم، اگر چه ممکن است آنها به ما بدی کرده باشند.* با کسانی که کدورت داریم آشتی کنیم؛ مؤمن باید سعی کند جلوی کدورت ها را بگیرد و این ایام فرصت خوبی برای زدودن کدورت هاست، لذا آشتی با آنها خدا را خشنود و پشت شیطان را به خاک مالیده و بنده خدا را خوشحال می کند.* رفتن به اماکن مطهره؛ رفتن به اماکن مطهره مثل حرم ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت والایی برخوردار است.* رسیدگی به فقرا؛ با کمک به فقرا، آنان را در شادی خودمان شریک نمائیم* دوری از اسراف؛ از جمله اموری که توجه بدان لازم و ضروری می باشد، این است که در مهمانی دادن و پذیرایی، از اسراف جلوگیری کنیم و بدانیم کمال ما در ولخرجی و سفره‌های رنگین آن چنانی نیست.انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Sat, 18 Mar 2017 10:05:05 GMT http://zahedaneh.ir/vdcbwabs.rhbsgpiuur.html در چه سنی، با چه کسی و چگونه ازدواج کنیم؟ http://zahedaneh.ir/vdcdzo0k.yt0kz6a22y.html به گزارش زاهدانه، 29 اسفند مصادف با ولادت حضرت صدیقه طاهره (س) است روزی که به نام مادر و روز زن نامگذاری شد. شاید جوانان نسل امروز اطلاعات کافی از سیره زندگی حضرت زهرا (س) و چگونگی ازدواج ایشان و امام علی(ع) نداشته باشند اما آن چیزی که جوانان می‌توانند برای بهتر زندگی کردن بدست آورند با جستجو و جمع آوری اطلاعات از زندگی این فرد بزرگوار حاصل خواهد شد. به همین منظور گفتگویی را خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری انجام داده که در مورد سیره زندگی حضرت زهرا(س) و چگونگی الگو قرار دادن حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) برای ازدواج و زندگی جوانان صحبت هایی مطرح شده که در ادامه میتوانید آن را بخوانید.*پیامبر(ص) و امام علی(ع) چه جایگاهی برای حضرت زهرا(س) در اسلام قائل بودند؟ خدای بارک و تعالی حصرت زهرا(س) را به عنوان معجزه خود به بشر تقدیم کرد. در روزگاری که دختر را ننگ می دانستند و زنده بگور می کردند، در روزگاری که اگر به پدری خبر می دادند همسرش دختر به دنیا آورده است، پدر چهره اش در هم می شد؛ خدا دختری به پیامبر(ص) داد که مصداق انسان کامل بود. و به همه عالم فرمود اگر پیغمبران هم از این دختر الگو بگیرند ضرر نکردند. به خاطر حس الگوپذیری که خداوند در ما قرار داده است، وجود حضرت زهرا(س) را الگوی انسان کامل خلق کرد که همه مردها و زن‌ها در همه مکان ها و زمان‌ها بتوانند از این وجود نازنین الگو بگیرند. فرزندش مهدی فاطمه(عج) فرمود: "ان لی فی ابنته رسول الله اسوه حسنه"  دختر رسول خدا (س) برای من الگویی نیکوست. باید به بانوان بگویم که به فاطمه زهرا(س) افتخار کنید. فاطمه زهرا(س) می تواند نه فقط برای زنها که برای همه انسان‌ها، نه فقط برای عربها که برای همه قشرها، برای همه زبان‌ها، همه زمان‌ها و همه مکان‌ها الگویی باشد که فقط اگر از فاطمه(س) الگو بگیرند در مسیر کمال قرار می‌گیرند. *حضرت زهرا(س) چه نقشی در زندگی حضرت امیر(ع) داشت؟ ما می‌دانیم که مسیر بندگی مسیر سختی است. این مسیری مثل برداشتن وزنه ایست که نمی‌توان یک نفره برداشت. لذا خداوند ازدواج را مقرر کرده که زن کمک شوهر باشد و شوهر کمک زن. در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، خودشان نقش‌هایشان را برای ما گفتند. زمانی که پیامبر(ص) سوال کردند: علی جان فاطمه چگونه همسری بود؟ فاطمه جان علی چگونه همسری بود هر دو فرمودند : «نعم العون علی طاعة الله . یاور خوبی در راه اطاعت و بندگی خداست.». یعنی حضرت علی(ع) فقط بهترین شوهر نبود بلکه در مسیر سخت بندگی خدا نیز کمک می‌کرد . زهرا(س) هم زیباترین کمک برای علی(ع) در بندگی کردن بود. آن‌هایی که دیر ازدواج می‌کنند در مسیر بندگی خدا دیر یارگیری می‌کنند. اگر این مسیر پرپیچ و خم را با همسر بروند خیلی قشنگ است. اگر خداوند ازدواج را برای ما مقرر کرده می‌خواهد ما در مسیر بندگی، قشنگتر بندگی کنیم. البته به شرطی که ازدواج را با نسخه خدا جلو برویم . نه اینکه اسم ازدواج را از خدا بگیریم رسمش را خودمان بچینیم. اینکه کدام سن، با چه کسی، چگونه و با چه مخارجی در فرایند ازدواج پیش برویم از خدا بپرسیم، اگر ازدواجی که اسمش را از خدا گرفتیم و نیازش را هم خدا در وجودمان گذاشته، رسمش را هم از خدا بگیریم، قطعا هم وسیله تکمیل ما، هم وسیله تامین ما و هم وسیله تفریح ما می‌شود. *با توجه به اینکه امروزه سبک و سیاق ازدواج‌ها به گونه‌ایست که ازدواج برای جوانان سخت شده است و سن جوان‌ها روز به روز بالاتر می‌رود، از دستوراتی که اسلام برای ازدواج داده بگویید؟خدا فرموده بود بعد از پیغمبر(ص)، علی(ع) جانشین باشد : یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیك من ربك‏. پیغمبر(ص) هم حکم خدا را ابلاغ کرده بود که بعد از من علی(ع) جانشین است. بزرگترین ضربه ای که به اسلام خورد از آنجایی بود که بعد از رحلت پیغمبر(ص)، عده ای در سقیفه بنی ساعده مضمون حرکتشان این بود که خدا و رسول فرمایش فرمودند ولی ما خودمان باید تشخیص بدهیم که چه کسی باید حکومت کند.  در زندگی‌های خودمان هم وقتی ما این ضربه را به خودمان می‌زنیم که نسبت به دستورات خدا و رسول بی اعتنا می‌شویم و می‌گوییم خدا و رسول فرمایش فرمودند که باید سن ازدواج پایین باشد سن ازدواج بالا رفت و سن ارتباط پایین آمد. خدا و رسول فرمودند: گزینش عاقلانه و زندگی عاشقانه اما گزینش‌ها عاشقانه و طلاق عاقلانه شد. خدا و رسول فرمودند که ازدواج را ارزان کنید اما ازدواج گران شد و ارتباط ارزان شد.  خدا و رسول فرمودند که ساده باشد اما ازدواج تجملاتی شد و ارتباط ساده شد به طوری که هرکسی با یک گوشی موبایل در فضای مجازی می تواند به راحتی ارتباط برقرار کند. خدا و رسول فرمودند ملاک باید ایمان، حیا، نجابت، لیاقت و طهارت باشد اما ملاک خوشگلی و پولداری و خوش تیپی و خوش راسی و خوش رکابی و خوش جیبی شد و نتیجه همین می‌شود که می‌بینید. آمار طلاق بالا رفت.حرکتی که در سقیفه انجام دادند، تشدد را در جهان اسلام رقم زد که امت اسلام یک و نیم میلیارد جمعیت مسلمان، هفتاد و دو سه فرقه شدند. بی اعتنایی به دستورات رسول و خدا و اهل بیت، باعث ایجاد این تشددها، اختلاف‌ها، گناه ها و روابط نا مشروع و نابسامانی ها در جامعه شد. به فرمایش خدا و رسول برگردیم و باور کنیم اگر اسم ازدواج را از خدا و رسول می گیریم، رسمش را هم از آن‌ها بگیریم. * با توجه به اینکه حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم هستند، شیوه تربیتی ایشان برای فرزاندانشان چگونه بود؟  در تربیت 5 تنظیم لازم داریم. ایشان زیباترین رفتار و مدیریت را برای این تنظیم‌ها انجام دادند.رکن یک، تنظیم محبت است،  محبت عنصری است که خدا در وجود ما قرار داده است. ولی محبت این است که اولا منبع محبت الهی باشد. اگر می خواهید به شخصی، چیزی، کاری محبت به خرج بدهید ببینید اولا آیا مورد رضای خدا هست یا نه . المومن من كان حبه لله و بغضه لله و اخذه لله و تركه لله مومن كسى است كه دوستى اش براى خدا، دشمنى اش براى خدا، گرفتنش براى خدا و رها كردنش براى خدا باشد. . کسی را، چیزی را و کاری را دوست داشته باشیم که خدا اجازه می دهد . دوما ترتیب محبت ها باید خدایی باشد. خداوند در آیه 24 سوره توبه می فرماید: قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشيرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ . اى پیامبر، به آنان که ایمان آورده اند بگو: اگر پدران و پسران و برادران و همسران و خویشاوندانتان و اموالى که گرد آورده اید و تجارتى که از کسادش بیم دارید و خانه هایى که آنها را خوش مى دارید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوب تر است و اینها مانع رفتن شما به جهاد شده اند، منتظر باشید تا خدا فرمان خود را اجرا کند ( مؤمنانى را جایگزین شما کند که خدا از هر چیزى براى آنان محبوب تر است و به بهترین وجه در راه او جهاد مى کنند ) و بدانید که خداوند مردمى را که از مرز بندگى او خارج شوند، به سوى پیامبر و یارى دین خدا هدایت نمى کند.حضرت زهرا(س) به بچه ها یاد دادند که در درجه اول باید خدا را دوست داشته باشید. بعد رسول خدا(ص) و بعد ولی خدا. این یعنی اولویت بندی محبت . مشکل امروز ما در محبت این است که هم خدا را دوست داریم هم دوستمان را . نمی‌دانیم کدام را بیشتر دوست دارم برای اینکه دوستمان ناراحت نشود دروغ می‌گوییم. تنظیم محبت می‌گوید باید خدا، رسول خدا و ولی خدا را بیشتر دوست داشته باشید. اگر این‌ها را بیشتر دوست داشته باشید دیگر هیچ وقت بخاطر غیر خدا دروغ نمی‌گویید و خیانت نمی‌کنید.  سوما تکمیل محبت باشد. هرجا می خواهم  محبتم را نسبت به چیزی بیشتر کنم ببینم آیا خدا مسیرش را فراهم کرده؟ در این محبت الهی، محبت به گناه و محبت به افراد حرام و کارهای حرام و اشیای حرام جمع نمی شود. یک بار سوار ماشینی شدم. راننده یک تمثال حضرت ابوالفضل(ع) بالا زده بود و یک عکس از خواننده زن زمان طاغوت پایین زده بود. موقع پیاده شدن گفتم اگر کارت گیر کند کدام یک از این عکس ها را صدا می زنی ؟ میگویی یا ابالفضل یا این خانم را صدا می زنی؟ گفت قطعا می گویم یا ابالفضل. گفتم دمت گرم. پس عکس این خانم را برای چه زدی؟ گفت برای دلم زدم. گفتم  این خانم در دلت کنار ابالفضل(ع) چگونه نشسته است. البته آن دلی که در آن این خانم را جا دادی ابالفضل از ان بیرون رفته است. چون دیو چو بیرون رود فرشته درآید. حضرت زهرا(س) به بچه ‌ها یاد داد که اگر می‌خواهید خدا را دوست داشته باشید و محبت خدا در دلتان باشد محبت به گناه و حرام نباید در دلتان باشد.  بعضی از مردم امروز، هم حضرت زهرا(س) و هم بی حیایی را دوست دارند . هم حضرت زهرا(س) را دوست دارند هم شراب خواری را. هم حضرت زهرا(س) را دوست دارند هم قمار بازی را. هم حضرت زهرا(س) را دوست دارند هم حرام خواری را. هم حضرت زهرا(س) را دوست دارند هم چشم چرانی را . هم حضرت زهرا(س) را دوست دارند هم رقصیدن در مجلس . چطور می‌شود؟ آن دلی که این‌ها را دوست داشته باشد حضرت زهرا(س) از ان بیرون رفته است لذا وقتی صدایش می زنند نمی‌شنود.   رکن دوم تنظیم شخصیت است: ما امروز از دو چیز ضربه می‌خوریم یک: خودبزرگ بینی، دو: خودکم بینی. حضرت زهرا(س) طوری بچه هایشان را تربیت کردند که نه خود را بزرگ ببیند نه خود را کوچک ببینند. بلکه همانطورکه هستند ببینند. به این تعادل شخصیت می گویند. لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما اتاکم الله. اگر پول به دستشان رسید باد نکنند، اگر بی پول هم شدند، پوچ نشوند. اگر به مقام رسیدند باد نکند ،اگر به مقام نرسیدند هم نشکنند. اگر به آروزشان رسیدند به هوا نپرند، اگر نرسیدند هم پ‍ژمرده نشوند.  سومین تنظیم، تنظیم بین ظاهر و باطن است . بعضی ها ظاهر خوبی دارند ولی باطن ندارند که این نفاق می شود. بعضی ها بر عکس که این گمراهی می شود. بعضی ها هم ظاهر و هم باطن قشنگ دارند. تنظیم ظاهر و باطن این است که ظاهر هرگونه بود، باطن هم همانگونه شود. به بعضی خانم ها می گوییم حجابت را حفظ کن، در جواب می گویند باید دلت پاک باشد . می گویم مگر می شود در انبار یک مغازه چیزی باشد در ویترین آن نباشد ؟ اگر در ظاهر حیا نباشد در باطن هم نیست.  چهارم تنظیم ارتباطات است.خداوند در آیه 54 سوره مائده می گوید یا ایها الذین امنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المؤمنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله ولا یخافون لومه لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء و الله واسع علیم: ای کسانیکه ایمان آورده اید هر کس از شما که از دینش برگردد، پس بزودی خدامردمی را می آورد که هم خدا دوستشان دارد و هم آنها خدا را دوست دارند ،اینها در برابر مؤمنین متواضع و در برابر کافران مقتدرند و در راه خدا جهاد می کنند و از ملامت هیچ ملامتگری پروا ندارند،این فضل و برتری از جانب خداست که به هر کس بخواهد و صلاح بداند می دهد و خدا وسعت بخش و بسیار داناست . یعنی هر جا ایمان دیدم زانو بزنم و هرجا کفر دیدم محکم بایستم. نه اینکه هرجا قوم و خویش و رفیق بازی دیدم زانو بزنم. الان در جامعه ما رفیق بازی و حزب بازی و همشهری بازی مردم را اذیت می کند. باید همه محور های ارتباط به این شکل باشد که هرجا ایمان باشد ارتباط برقرار شود و هرجا کفر بود استقامت شود . حضرت زهرا(س) اینگونه به بچه هایش آموزش داد که هیچ کدام در برابر کفر کوتاه نیامدند. تنظیم بعدی تنظیم سرمایه هاست. حضرت زهرا(س) به فرزندانش آموخت که سرمایه اگر در راه خدا مصرف شود قیمت دارد و اگر در راه هر کسی دیگری مصرف شود قیمتی ندارد. چون خدا خریدار قشنگی است. ان الله اشتری من المومنین انفسهم واموالهم بان لهم الجنه یقاتلون. دختر خانم، چشم قشنگ آن است که خدا بخرد. به حاج ابراهیم همت گفتند چشمانت قشنگ است. گفت قشنگ آن است که خدا بخرد . در جزیره مجنون وقتی پیدایش کردند ترکش خورده بود. نصف سرش و چشمانش رفته بود. گفتند واقعا خدا خریدار چشمهایش بوده. * چه راهکارهایی برای جوانانی دارید که به فکر انتخاب همسر هستند؟ بهترین الگو برای انتخاب همسر چیست؟ مسئولین ما در این باره چه نقشی دارند؟  در ابتدا یک خاطره تعریف میکنم. در حرم حضرت عبدالعظیم بودم یک جوانی آمد گفت استخاره می خواهم . من از او پرسیدم برای ازدواج می خواهی ؟ گفت: بله. گفتم می شود قبل از استخاره چند سوال بپرسم؟ این دختر را برای چه انتخاب کردی؟ برای نجابتش؟ یا برای زیباییش؟ گفت : برای زیباییش. دین ما می گوید از خانواده مادری اش بیشتر تحقیق کنید. آیا تحقیق کردی؟ گفت تحقیق نکردم ولی تعریف های خوبی هم نمی شنوم. گفتم اجازه می دهی قبل از استخاره یک روایت برایت بخوانم؟ پیامبر(ص) می فرماید: از سبزه لجنزار بپرهیزید. سبزه لجنزار رنگش بسیار قشنگ است ولی وقتی نزدیک می شوید بوی لجن می دهد. یا رسول الله سبزه لجنزار چیست؟ فرمودند زیبارویانی که در دامن بی حیاها تربیت شدند. جوان گفت دیگر نمی خواهد استخاره کنید.  من 5 کار را توصیه می کنم توصیه اول: سعی کنید پاک زندگی کنید. خدا بهم انداز است.اگر در نوجوانی ناپاک بودیم قطعا ناپاک سر راهمان قرار می گیرد مگر اینکه توبه کنیم . 5 سال ناپاک بودید، 50 سال از ناپاکی خودتان زجر می کشید و 50 سال از ناپاکی احتمالی همسرتان اضطراب دارید. در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است... ورنه هر گبری به پیری  می شود پرهیزکار. توصیه دوم: تنظیم معیار کنید به قولی یا رومی روم یا زنگی زنگ. یا باور کنید دین درست گفته و می خواهید با باطن او زندگی کنید یا نکنید. نمی گویم ظاهر مهم نباشد ولی اولویت دوم باشد، سن و تحصیلات اولویت دوم باشد، وضعیت اقتصادی اولویت دوم باشد. اولویت اول را برای دیانت و لیاقت و طهارت بگذارید. امام حسن مجتبی(ع) می فرماید دو نفر متدین اگر یکدیگر را دوست داشته باشند برای هم می میرند و اگر یکدیگر را دوست نداشته باشند به هم ظلم نمی کنند. چون دین دارند.  توصیه سوم: انتخاب دقیقی داشته باشید. خوب ببینید، خوب حرف بزنید، خوب تحقیق کنید و با چشم باز انتخاب کنید. تنها جایی که گفته اند حیا و خجالت را کنار بگذارید و خوب تحقیق کنید همین جاست. هر دو طرف بستر را برای تحقیق باز بگذارند. خواهش می کنم هرکسی سراغتان آمد و خواست درباره جوانی برای ازدواج تحقیق کند، راست بگویید. اینجا غیبت اشکالی ندارد و حرام نیست. اینجا شما را مشاور قرار دادند. هر چه می دانید بگویید.توصیه چهارم: در این راه با خانواده رفیق بشوید. یک حدیث از خودم می گویم: هر پدر و مادری یک قلقی دارد. هیچ کس به اندازه پدر و مادر دلسوز نیست و حاضر نیست وجودش را برای شما خرج کند. بگذاریم پدر و مادر کمک کنند. توصیه پنجم: جشن ازدواج دینی خشت اول است. من اسم آن را خشت اول گذاشتم و می گویم خشت اول چون نهد معمار کج ... تا ثریا می رود دیوار کج. بعضی ها می گویند یک شب هزار شب نمی شود و هر گناهی را انجام می دهند. اگر نمی شود عاقلانه است یک شب نجاست بخورد؟ اتفاقا این یک شب ریشه هراران شب است. این یک شب را متدیننانه عمل کنیم.  یک خاطره از شهید مصطفی ردانی پور تعریف کنم. او مجلس عروسی ساده و قشنگ و باصفایی داشت. مجلسی که در آن صلوات جاری بود. نیمه های شب خواهر مصطفی سراسیمه رفت در اتاق مصطفی را زد و گفت: مصطفی حضرت زهرا(س) را خواب دیدم. گفتند به عروسی تو آمدند. گفتم بی بی جان شما مجالس ما می آیید؟ گفتند مجالس شما نیاییم کجا برویم. مصطفی ردانی پور به سجده افتاد و گفت من کارت دعوا برای حضرت زهرا(س) فرستاده بودم. دو کارت دعوت برای حضرت زهرا(س) در حضرت ضریح  حضرت معصومه(س) و یکی هم به جمکران فرستاده بودم. می توانیم جشن های ازدواجمان طوری باشد که ائمه بیایند ولی الان کاری کردند که ما آخوند ها را هم دعوت نمی کنند می گویند به درد شما نمی خورد! چتر این 5 اصل توسل و توکل است. از همان اول  توکلت به خدا و توسلت به ائمه است. دعا می خوانی توکل می کنی .  * به این اشاره کردید که معیار باید باطن افراد باشد. باطن را چگونه می توان شناخت؟ افرادی هستند که فقط ظاهر موجه و خوبی دارند. وقتی گفتیم توکل و توسل بر این پنج اصل حاکم باشد، برای  فهم باطن است ما به باطن هیچ راهی نداریم. وقتی طبق گفته خدا و رسول جلو بروم خدا آن کسی را که هم کفو من است سر راهم قرار می دهد. باطن را باید خدا ببیند چرا که هو اول و الاخر و الظاهر و الباطن. طرف ازدواج را خدا و اهل بیت قرار بدهید و به آنها بسپارید. چون ما اصلا از باطن افراد خبر نداریم. چه بسا آدم هایی با ظاهر بسیار خوش آب و رنگ خراب از آب دربیایند. چه بسا افرادی که ظاهر قشنگ نداشتند ولی افراد فاداری بودند. جوان های ما ظاهر غلط اندازی دارند ولی باطن های عالی دارند چون بیشترین فداییان اسلام در طول تاریخ اسلام جوانها بودند. مسن ترهای ما هم غلط انداز هستند. ظاهر ها خوب باطن ها را خدا می داند. *برای آشنایی قبل از ازدواج چه چارچوبی مناسب است؟ آیا باید با اطلاع خانواده و با محرمیت باشد؟  خداوند در قرآن می فرماید: و مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ و از نشانه‌های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند. آنچه که ما باید انجام دهیم، شناخت و آگاهی است. کارگردان محبت خداست.  خدا با خواندن خطبه عقد محبت را در دل دختر و پسر می گذارد. پس محبت برای بعد از خطبه عقد، معرفت برای قبل از خطبه عقد. هر نوع آشنایی که باعث رابطه عاطفی بشود، ممنوع است. آشنایی بدون اطلاع والدین در کافی شاپ و کوه احتمالا رابطه عاطفی برقرار می کند و ممنوع است. آشنایی باید با اطلاع خانواده باشد و در دو سه جلسه با هم حرف بزنند، نامه بنویسند ولی از الفاظی که محبت  ایجاد کند نباید استفاده کنند چون کارگردان محبت خداست . اما ما اگر به دنبال این بودیم که ببینیم می توانیم با این خانم و آقا زندگی کنیم؟ محبت و عشقش در دلمان می رود یا نه؟ اینجا کارگردان محبت شیطان می شود. آنچه قبل از ازدواج نیاز داریم معرفت است. چراکه نیاز دختر و پسر نیاز عاطفی است. برای اینکه نیاز عاطفی  پیش نیاید، باید آشنایی با نظارت پدر و مادر و بزرگتر ها و منطقی باشد. *آشنایی شما و همسرتان چگونه بود؟ من  جبهه بودم به مادر خدا بیامرزم گفته بودم بروید بگویید من طلبه هستم اگر حاضر هستند با طلبه زندگی کنند من در خدمتشان هستم. من به خود خدا و امام رضا(ع) سپرده بودم. خیلی جاها تا مراحل آخر می رفتن ولی به هم می خورد. یک جا هم رفتند به ما گفتند فلان جا رفتیم موافقید؟ گفتم یا علی(ع) مدد. * همسرتان چه نقشی در زندگی شما داشتند؟ همسر می تواند نقش فداکارانه، نقش همراهی، نقش مشوق، نقش آرامش بخش و تقویت کننده را داشته باشد. *حضرت آقا در سخنرانی هایشان خیلی روی قشر زنان تاکید می کنند چون قشر خاصی هست و فرزندان را تربیت می کند. چه توصیه هایی در این باره دارید؟ از آنجایی که خدا و اهل بیت و دین ما فرمودند نقش زن در تربیت و عبودیت مرد خیلی بیشتر از مرد است، برای  همین حضرت زهرا(س) به حضرت علی(ع) نعم العمر به کار بردند.  امام بزرگوار(ره) بر اساس آموزه های دینی فرمود: از دامن زن مرد به معراج می رود. منظور امام فقط شهدا نبود، تمام مسئولین ما می توانند پست هایشان را تبدیل به معراج کنند البته اگر درست خدمت کنند. اگر بانوان جامعه دو چیز را خوب رعایت کنند یک فرهنگ حیا و عفت و دو فرهنگ اطاعت از شوهر . حیا و عفت برای پاکی فرزندان و اطاعت از شوهر برای ولایت پذیری فرزندانشان. اگر آحاد جامعه پاک باشند برای این است که مادرشان پاک بوده . و اگر ولایت پذیر باشند برای این است که مادرشان آنها را ولایت پذیر تربیت کرده است.*خاطره ای درباره جنگ و لطف حضرت زهرا(س) به رزمندگان دارید؟ حاج عبدالحسین برونسی از فرماندهان مشهد و حاج حسین خرازی از فرماندهان اصفهان بودند. این دو ارادت به روضه حضرت زهرا(س) داشتند. حاج عبدالحسین برونسی که آقا او را اوستا حسین بنا نامیدند و کتاب خاطرات نرم کوشک خاطرات اوست، هرجا به مشکل می خورد به سجده می افتاد و مادر مادر می کرد. حاج حسین خرازی وسط عملیات پشت بی سیم گفت بگویید فلان مداح بیاید برایم روضه حضرت زهرا(س) بخواند. هنگام خواندن روضه حاج حسین آنقدر گریه کرد که از حال رفت. فرماندهان و رزمندگان ما حضور حضرت زهرا(س) را در زندگیشان حس می کردند. در زیاتنامه ها می گوییم: أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلَامِی وَ أَنَّکَ حَیٌّ عِنْدَ رَبِّکَ تُرْزَقُ”؛ شهادت می دهم که، مرا می بینی و کلام مرا می شنوی و زنده ای و نزد پروردگارت روزی داده می شوی. امروز یکی از مشکلاتمان این است که حضور ائمه را حس نمی کنیم. هر جا به مشکلی خوردید فاطمه زهرا(س) را صدا بزنید. در جبهه صدا زدیم جواب داد، امروز هم صدا بزنیم جواب می دهد.  گفتگو از علی بشیری تنظیم کننده: فریده قهرمانی انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Sat, 18 Mar 2017 08:27:48 GMT http://zahedaneh.ir/vdcdzo0k.yt0kz6a22y.html سال قبل ۶ میلیون نفر در اردوهای راهیان نور شرکت کردند http://zahedaneh.ir/vdciypaw.t1aw32bcct.html به گزارش زاهدانه به نقل از  راه دانا؛ سردار بهمن کارگر شب گذشته در آئین اختتامیه جشنواره رهاورد سرزمین نور در سالن شهید جهان آرای اردوگاه شهید باکری خرمشهر بیان کرد: دغدغه رهبری در ملاقات سال ۹۲  این بود که در مسیر اتفاقی برای راهیان نور رخ ندهد که برقراری این امنیت کاروان های راهیان نور و خودروهای شخصی در حرکت راهیان نور مدیون تلاش نیروی های انتظامی است. خوشبختانه  ازسال ۹۲ تا کنون با تلاش نیروی انتظامی تصادف و حادثه منجر به فوت برای راهیان نور اتفاق نیافتاده است. وی با تاکید بر اینکه امنیت کشور مرهون تلاش های نیروی انتظامی است که کارشان تعطیلی ندارد، اظهار کرد: نیروی انتظامی نهادی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد. مجاهد در راه خدا محسوب می شود و انتظاری که از آن می رود انتظاری نهادی است. رئیس ستاد مرکزی راهیان‌نور در ادامه شمار زائران مناطق عملیاتی در قالب کاروان های راهیان  نور در سال گذشته را شش میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در سال گذشته شش میلون زائر در هفت استان کشور در قالب کاروان راهیان نور سفر کردند که ۸۰درصد جمعیت در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۰ سال بودند. وی همچنین متذکر شد که طبق فرموده رهبری، فناوری استفاده از فرهنگ دفاع مقدس که تنها راه مقابله با طرح های فرهنگی بدخواهان قلمداد می شود، راهیان نور است. ]]> فرهنگ و هنر Sat, 18 Mar 2017 07:40:40 GMT http://zahedaneh.ir/vdciypaw.t1aw32bcct.html عکس/ پوستر راهیان نور http://zahedaneh.ir/vdcdxs0k.yt0kn6a22y.html به گزارش زاهدانه، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ایام سفرهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی غرب کشور مجموعه پوستر «راهیان نور» را منتشر کرد. پوستر راهیان نور پوستر راهیان نور پوستر راهیان نور منبع: khamenei.ir   ]]> فرهنگ و هنر Sat, 18 Mar 2017 02:58:24 GMT http://zahedaneh.ir/vdcdxs0k.yt0kn6a22y.html در آخرین هفته سال 95 به کدام گالری‌ها برویم؟ http://zahedaneh.ir/vdcguw9n.ak9nu4prra.html به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از مواهب خداوندی است که سبب آرامش روح انسان می‌شود برای همین پیشنهاد گالری گردی را در طول هفته برای شما داریم.گالری‌های مختلفی در طول هفته برپا می‌شود و ما به معرفی اجمالی گالری و هنرمندی که در آن آثار خود را عرضه می‌کند، می‌پردازیم.گالری‌هایی که در طول هفته برپا می‌شوند، عبارتند از:گالری دلگشاپورنگ پیرعطایی، شباهنگ طیاری، فرخ نورونی و هادی فلاح پیشه آثار خود را در این گالری عرضه می کنند.علاقه مندان به این هنرمندان می توانند برای مشاهده آثار آنان می توانند تا 27 اسفند ماه به گالری دلگشا مراجعه کنند.گالری اُ:جمعی از هنرمندان آثار خود را در این گالری عرضه کردند. علاقه مندان می توانند تا 14 فروردین ماه 1396 برای بازدید به گالری اُ مراجعه کنند.گالری Ag جمعی از هنرمندان آثار خود را در این گالری به نمایش گذاشتند علاقه مندان می توانند تا 18 فروردین ماه برای بازدید از این آثار به گالری Ag مراجعه کنند.گالری ثالثآثار ویکتور وازارلی تا 13 فرودین ماه در این گالری در معرض دید عموم قرار دارد علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری ثالث مراجعه کنند.نگارخانه نگرمجموعه ای متنوع از آثار هنرمندان مستر و منتخب آثار هنرمندان جوان در این گالری برپا است علاقه مندان می توانند تا 27 اسفند ماه به گالری نگر مراجعه کنند.گالری سیحونهنرمند اقای محمد علی فاموری متولد 1368 است و تا کنون در تعداد بیش از17 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت کرده اند.و این اولین نمایشگاه انفرادی ایشان درگالری سیحون است .این نملایشگاه تا 27 اسفند ماه ادامه دارد.کافه گالری شناخت:کاوه خان آبادی و آسمان اورعی آثار خود را در این گالری عرضه کرده اند این نمایشگاه تا 27 اسفند ماه ادامه دارد.گالری ایرانشهرکارهای اخیر امید حلاج در نمایشگاه «تقریرگاه» ادامه‌ی فضای شناخته‌شده‌ی ذهنی اوست و حاصل تعلیق‌های متبحرانه‌ی هنرمند در مرز میان دوگانه‌هایی چون خیال و واقعیت، رویا و هوشیاری‌ست. حلاج در پی تصویر کردن لحظه‌هایی ازلی و ابدی‌ست که هم نشانه-های جهان آشنای ما را در خود دارد و هم شکلی از شروعِ پیدایش چیزها یا تبدیل شدن موجودات به یکدیگر را به ذهن می‌آورد.این نمایشگاه در 27 اسفند ماه به پایان می‌رسد.انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Thu, 16 Mar 2017 06:50:10 GMT http://zahedaneh.ir/vdcguw9n.ak9nu4prra.html ساعت پخش سریال‌های نوروزی اعلام شد ساعت پخش سریال‌های نوروزی اعلام شد http://zahedaneh.ir/vdcc11qp.2bqpm8laa2.html به گزارش زاهدانه، بر اساس آخرین تغییرات اولین مجموعه نمایشی با عنوان «دیوار به دیوار» از ساعت 20 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه سه می‌رود. شبکه دو سیما نیز سریال نوروزی «مرز خوشبختی» را با تغییر 15 دقیقه‌ای به ساعت 21 و 15 دقیقه انتقال داده است. سریال «علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم نیز هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. شبکه پنج نیز در نظر دارد مجموعه طنز «شوخی کردم» به کارگردانی مهران مدیری را که پیش از این در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بود در طول تعطیلات ساعت 23 روی آنتن ببرد. منبع:روابط‌ عمومی سیما انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Thu, 16 Mar 2017 06:05:16 GMT http://zahedaneh.ir/vdcc11qp.2bqpm8laa2.html ایجاد بد بینی و بد دلی دستاورد ماهواره در کانون خانواده/ والدین افکار فرزندان را به سمت آموزه های دینی سوق دهند http://zahedaneh.ir/vdch6xnm.23nmqdftt2.html به گزارش زاهدانه، این روزها در حالی دیش‌های ماهواره به دور افتاده‌ترین نقاط شهر و روستاها رسیده که اهالی برخی روستاها علی رغم مسیرهای پرپیچ و خم و ناهمواری و یا محروم بودن از نعمت آب و برق به هر وسیله ای که شده یک رشته سیم برق برای نصب رسیور ماهواره و دیش آن از فرسنگ ها راه به نقطه ای دوردست برده تا مبادا از پخش سریال های ماهواره ای عقب افتند.سریال‌هایی که به ظاهر خانوادگی است اما اغلب حاوی داستان‌هایی نامتعارف عشقی می باشد که بیننده را بعد از مدتی به طور غیر ارادی و ناخودآگاه وادار به همسان‌سازی با زندگی واقعی و شخصی‌اش می‌کند که این موضوع به خودی خود منجر به بد حجابی های زنان و دختران، مد و مدگرایی، خیانت همسر، از بین رفتن عفت، طلاق و آسیب های دیگر می شود. حجت الاسلام میثم درانی در گفت وگو با زاهدانه با اشاره به نقش مخرب ماهواره در تغییر فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات افراد به ویژه جوانان اظهار داشت: کشورهای غربی تمام ابزارهای موجود برای ضربه زدن به دین، اعتقادات و باورهای جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را بکار گرفتند تا از طریق ساخت سریال های به ظاهر خانوادگی اما با مضمون های عادی سازی روابط دختران و پسران، خیانت و مدگرایی و غیره فکر و ذهن افراد را تحت تاثیر قرار داده و همسو با خود کنند.وی با بیان اینکه در حال حاضر تماشای یک فیلم و سریال ماهوارهای یا چت کردن با دیگران در فضای مجازی جایگزین تفریح و دورهمی های خانوادگی شده است، افزود: پيام اين سريال ها و ابزارهای ارتباطی که از سوی بیگانگان برنامه ریزی شده سست و متلاشی شدن بنیان خانواده است که دستاوردی جز جدایی و طلاق ندارد.درانی با بیان اینکه خانواده ها مهمترین وظیفه را برای پاک کردن فضای خانه از این ابزار بر عهده دارند، گفت: والدین باید افکار و باورها فرزندان خود به سمت آموزه های دینی و فرهنگ ملی سوق دهند.ایجاد بد بینی و بد دلی دستاورد ماهواره در کانون خانواده حجت الاسلام امین کریمی پور هم در این رابطه به خبرنگار زاهدانه گفت: ماهواره از جمله ابزار و آلاتی است که در ترویج مفاسد اجتماعی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد لذا با توجه به فتوای علما و نظرات مراجع شریف استفاده از این ابزار حرام شرعی بوده اما در بعضی موارد ضرورت ایجاد می کند که از این ابزار به نفع اسلام و در ترویج فرهنگ ناب محمدی استفاده شود به عنوان مثال ترویج اسلام ناب محمدی با استفاده از ابزار ماهواره در سراسر دنیا راهکاری در راستای اعتدال و پیروزی اسلام خواهد بود.وی بالارفتن آمار طلاق، ایجاد بد بینی و بد دلی در کانون خانواده، کم ارزش شدن بنیان خانواده و ترویج مفاسد اخلاقی را از جمله آسیب های ماهواره ای عنوان کرد.این کارشناس مذهبی ایجاد شبکه های مفرح سالم به دور از ابتذال و منکرات اخلاقی را راهکاری مناسب در جهت جایگزینی استفاده از شبکه های ماهواره بیان کرد.ماهواره خانواده را به فساد می کشاند وی با بیان اینکه استفاده از ماهواره خانواده را به فساد می کشاند، گفت: شبکه‌ های ماهواره ‌ای علاوه بر اینکه ارتباط نامشروع بین محارم را زیبا جلوه می‌ دهند، قبح آن را از بین برده و هم‌ جنس‌ بازی را معیار حقوق بشر نشان می دهند.امام جماعت مسجد آل علی(ع) زاهدان با اشاره به اینکه ماهواره در پی القای سبک زندگی شیطانی است، بیان داشت: از میان رفتن قبح روابط زن و مرد، بی احترامی به پدر و مادر، برگزاری جشن طلاق، بی بند و باری و بدحجابی از جمله معایبی است که این روزها با تماشای برنامه های ماهواره ای در جامعه رونق گرفته است.وی از جمله پیامدهای سوء ماهواره را تماشای خانوادگی و بدون در نظر گرفتن مرز و محدوده برای گروه های سنی عنوان کرد و ادامه داد: کودکان و نوجوانان قربانیان بی توجهی والدین هستند چرا که دیدن برنامه های ماهواره به ویژه سریال ها باعث بلوغ زود رس فرزندان و عاملی مخرب در بزرگسالی آنان محسوب می شود.کریمی پور در تکمیل این مطلب از بین رفتن زمینه های تقوا در کودکان را از مهم ترین پیامدهای سوء دیدن برنامه های ماهواره ای عنوان کرد و افزود: کسی که زمینه های پرورش تقوا را در کودکی از دست داده باشد در پذیرش بذر هدایت و رشد معنوی موفق نخواهد بود.انتهای پیام/ ]]> اجتماعی Thu, 16 Mar 2017 04:24:13 GMT http://zahedaneh.ir/vdch6xnm.23nmqdftt2.html افشین یداللهی درگذشت http://zahedaneh.ir/vdcizpaw.t1aww2bcct.html به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افشین یداللهی ترانه سرای سرشناس کشور بر اثر تصادف در گذشت. یداللهی شب گذشته سه شنبه ۲۴ اسفند، در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و درگذشت. امید صباغ نو از شعرای جوان کشورمان و عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان صحت این خبر را تایید کردند. افشین یداللهی (زاده دی ۱۳۴۷ در اصفهان)، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه سرایان اهل ایران است. وی فعالیت‌های حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.  یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های خوش‌نام تلویزیونی، ترانه‌هایی سروده است. بیشترین شهرت وی در این زمینه به‌واسطه سرودن ترانه سریال غریبانه، شب دهم، میوهٔ ممنوعه و مدار صفر درجه و معماى شاه است. در همین زمینه بخوانید:شوک کاربران از درگذشت افشین یداللهی + تصاویر  افشین یداللهی که بود؟پیام تسلیت چهره های مشهور برای افشین یداللهیافشین یداللهی برای کدام سریال‌ها ترانه سرود؟آخرین پست اینستاگرامی افشین یداللهی به بهانه درگذشت علی معلمانتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Wed, 15 Mar 2017 09:51:16 GMT http://zahedaneh.ir/vdcizpaw.t1aww2bcct.html