پایگاه تحلیلی خبری زاهدانه - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://zahedaneh.ir/ Fri, 24 Mar 2017 12:42:26 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://zahedaneh.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری زاهدانه http://zahedaneh.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری زاهدانه آزاد است. Fri, 24 Mar 2017 12:42:26 GMT 60 تحقق اقتصاد مقاومتی منجر به اشتغال پایدار می شود/ اشتغالزایی برای 4 نفر با پرورش بلدرچین در زاهدان http://zahedaneh.ir/vdcce0qp.2bqp18laa2.html به گزارش زاهدانه، سخن از اشتغالزایی و کارآفرینی که به میان می آید علاوه بر مردم بخش عمده ای از مدیران تصور می کنند این امر از رهگذر تاسیس صنایع سنگین توسط دولت محقق می شود. این باور اما کاملا مردود است زیرا سالهاست جوانان بسیجی نشان دادند که "خواستن توانستن است" حتی در پشت بام یک خانه برای راه اندازی یک واحد تولیدی مرغ بومی یا بلدرچین و غیره.در شرایطی که بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های تولیدی به دلایل گوناگونی از جمله واردات، عدم سرمایه در گردش، بازار فروش مناسب و غیره با چالش مواجه هستند در هر نقطه از کشور پهناورمان می توان با ایجاد یک مزرعه کوچک و کو هزینه به پرورش گیاهان و درختان، پرورش دام سبک و سنگین یا پرورش زنبور عسل و آبزیان پرداخت و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام مفیدی برداشت. بر همین اساس از آنجایی که با نشستن و کار را بر دوش دیگری نهادن چیزی از پیش نمی رود کافیست کمر همت بسته و تلاش کرد تا با تکیه بر توان تولیدی خود مانع کمک بیگانگان برای توسعه اقتصاد داخلی شویم.علی ای حال در سیستان وبلوچستان نیز کارآفرینان بسیجی همچون سایر نقاط کشور از همان روزهای اول سال 1389 به ندای رهبر خویش لبیک گفته و در عرصه کارهای زودبازده اقتصادی از پرورش شتر مرغ، بلدرچین و مرغ بومی گرفته تا پرورش آبزیان و زنبور عسل و غیره روی آورده اند.یکی از این عرصه ها پرورش بلدرچین است که برای آشنایی با این عرصه اقتصاد مقاومتی به گفت وگو با یکی از فعالین آن در شهرستان زاهدان پرداختیم.محسن طاهری در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی منجر به ایجاد اشتغال پایدار می شود، اظهار داشت: مدت 2 سال است که به عرصه پرورش بلدرچین روی آورده و در این زمینه علاوه بر امرار معاش خانواده خود توانسته به تامین گوشت مصرفی مورد نیاز منطقه نیز کمک کند.وی با بیان اینکه در هر دوره 2 هزار تولید بلدرچین دارد، گفت: در این حیطه چهار نفر مشغول به کار بوده و از این راه امرار معاش می کنند.طاهری با بیان اینکه در پرورش بلدرچین از تسهیلات بانکی بسیج سازندگی استان بهره مند شده است، افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از مباحثی است که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته از همین رو توانستم با عمل به فرامین ایشان در این زمینه گام بردارم و موفق باشم.انتهای پیام/ ]]> اقتصاد مقاومتی Thu, 23 Mar 2017 03:30:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdcce0qp.2bqp18laa2.html ارائه خدمات درمانی به بیش از 21 هزار نفر در سیستان وبلوچستان/ 14 نفر جان باختند http://zahedaneh.ir/vdcd5o0k.yt0ks6a22y.html به گزارش زاهدانه، دکتر فریبرز راشدی در این خصوص اظهار داشت: از مجموع مراجعان به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، 19 هزار و 515 نفر به صورت سر پایی درمان شدند.وی ادامه داد: در این مدت هزار و 931 نفر نیز بستری شدند.این مسئول همچنین با اشاره به وقوع 114 فقره تصادف در محورهای مواصلاتی استان تصریح کرد: در این حوادث 201 نفر مصدوم به بیمارستان ها منتقل شدند.وی گفت: متاسفانه بر اثر این حوادث 14 نفر جان خود را از دست دادند.دبیر ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به استقرار ایستگاه های سلامت نوروزی در ورودی شهرها گفت: تا کنون بیش از 548 نفر با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات اولیه درمانی بهره مند شدند.وی افزود: از آغاز بکار این ستاد تا کنون 623 نفر نیز از خدمات کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی دانشگاه نیز بهره مند شدند.راشدی در پایان گفت: هم استانی های و میهمانان نوروزی محترم در صورت نیاز به کسب هر گونه اطلاع در خصوص خدمات نظام سلامت در ایام نوروز می توانند با شماره تلفن 33220425-054 تماس حاصل کنند.انتهای پیام/ ]]> اجتماعی Thu, 23 Mar 2017 02:30:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdcd5o0k.yt0ks6a22y.html وحدت و همدلی بین نیروهای نظامی و انتظامی عامل ایجاد امنیت پایدار/ افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر نشان همت نیروی انتظامی http://zahedaneh.ir/vdcbsabs.rhbsfpiuur.html به گزارش زاهدانه، سردار حسین رحیمی به همراه جمعی از معاونان انتظامی استان در دیدار نوروزی خود با فرمانده قرارگاه جنوب شرق کشور ضمن تبریک سال جدید، گفت: سال 95 در حوزه کار نیروی انتظامی یک سال موفق و توام با پیشرفت های فراوان بوده و به نوعی با تلاش ها و موفقیت های انجام شده سال بسیار خوب و موفقی را پشت سر گذاشته ایم و تلاش کردیم بهترین عملکرد را با تلاش و کوشش خود بدست آوریم. وی افزود: امروز که روزهای اول سال 96 را سپری می کنیم، اولا به لطف و عنایت پروردگار و دوما به برکت وحدت و همدلی و هماهنگی که بین همه دستگاه ها و بخش ها در بحث امنیت بوده، بر اساس آمارهای موجود سالی پربرکت و پرنعمت را پشت سر گذاشتیم و سازمان ها توانستند نقش خوبی را در امنیتی که خیلی ها امیدوار بودند به آن لطمه بزنند، داشته باشند. سردار رحیمی با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی استان در اجرای طرح های نوروزی تصریح کرد: ما در سال 94 کشف 80 تن مواد مخدر را به بیش از 120 تن در سال 95 رساندیم و در بخش کشف، بیش از 92 درصد جرایم را کشف کرده ایم و در کاهش جرایم نیز شاهد پیشرفت 14 درصدی بوده ایم. در ادامه این جلسه فرمانده قرارگاه جنوب شرق کشور ضمن خوش آمدگویی و تبریک سال نو، گفت: روزهایی که خیلی از مردم در کنار خانواده در حال استراحت و تفریح هستند تازه این شروع کار برای شما عزیزان در نیروی انتظامی می باشد، این به واقع یک نعمت است که شما این افتخار خدمتگذاری به مردم را دارید و می توانید امنیت را برای مسافرانی که با خانواده در حال گشت و گذار و تفریح هستند به ارمغان بیاورید. سردار مارانی با بیان این که چندین عملیات مهم در دفاع مقدس در ایام نوروز اجرایی شد، ادامه داد: رزمنده ها در آن زمان چندین ماه از خانواده ها دور بودند ولی برکت این صبر الحمدالله این بود که پایان دفاع مقدس سربلندی نظام جمهوری اسلامی را شاهد بودیم، الان هم برنده اصلی شما هستید که با وجود دوری از خانواده در این ایام تلاش می کنید امنیت مطلوب را برای مردم به ارمغان آورید. فرمانده قرارگاه جنوب شرق کشور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به انسجام و وحدت خوب بین نیروهای نظامی و انتظامی تصریح کرد: نیروی انتظامی استان به عنوان نوک پیکان امنیت در داخل شهرها بسیار خوب و با درایت عمل کرده است که نتیجه آن افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر، کالای قاچاق، کاهش جرایم و سرقت ها و برخورد قاطع و محکم با مخلان نظم و امنیت در سطح استان می باشد.انتهای پیام/ ]]> ویژه نوروز Wed, 22 Mar 2017 06:48:23 GMT http://zahedaneh.ir/vdcbsabs.rhbsfpiuur.html اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی با پرورش بلدرچین/ اشتغالزایی برای اعضای خانواده دستاورد تلاش کارآفرین زاهدانی http://zahedaneh.ir/vdcayynm.49nme15kk4.html به گزارش زاهدانه، اقتصاد مقاومتی یکی از روش های نوین و حتی اسلامی در کشور ایران است که جرقه این اقتصاد اسلامی و بومی سالهاست توسط رهبر فرزانه انقلاب زده شده است.اهمیت این مقوله تا حدی بوده که رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته تاکنون در بسیاری از نامگذاری سال خود بر روی واژه "اقتصاد مقاومتی" توجه ویژه ای داشتند که این مهم نشان از تاکید بر اجرای آن در جامعه از سوی دولت و ملت دارد.علی ای حال از آنجایی که دشمنان در حال ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی به هر طریق ممکن به خصوص در عرصه اقتصاد هستند اجرایی کردن این مدل اسلامی می تواند بساط تمام تحریم ها را در هم شکند. از همین رو مردمی کردن اقتصاد در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلاتی رو به رو است می تواند بهترین راه حل ممکن نیز واقع گردد که البته این خود یکی از موارد اقتصاد مقاومتی را شامل می شود، مردم با ورود مناسب خود به این عرصه ثابت کرده اند که همیشه همچون حضور گرم در صحنه های انقلاب این بار نیز می توانند در تقویت اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.قاسم جهانتیغ یکی از کارآفرینان بسیجی شهر زاهدان در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه عمل به فرامین رهبری سرلوحه کارهایمان قرار دارد، اظهار داشت: امسال نیز همچون سالهای گذشته رهبر انقلاب در نامگذاری سال به واژه " اقتصاد مقاومتی" تاکید کردند که این مهم نشان از اهمیت این موضوع در نزد ایشان دارد از همین رو ما کارآفرینان بسیجی همچون یک سرباز گوش به فرمان ندای رهبر انقلاب هستیم.وی با اشاره به اینکه از تسهیلات بسیج سازندگی در عرصه پرورش بلدرچین کمک گرفته است، گفت: در این راستا زمینه اشتغالزایی برای اعضای خانواده نیز فراهم شده که این مهم علاوه بر تامین امرار معاش خانواده باعث تامین گوشتی سالم برای تغذیه شهروندان نیز شده است.این کارآفرین بسیجی انگیزه ورود به این عرصه را کمک به اقتصاد خانه و اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: چند سالی است که دغدغه رهبرمان توجه ویژه به مسائل اقتصادی و ورود افراد به عرصه های مختلف در این زمینه برای تکیه بر تولیدات داخلی است لذا این امر انگیزه ای ایجاد کرد تا علاوه بر اینکه منبع درآمد زایی برای خود و خانواده ام فراهم کنم، بتوانم به اقتصاد کشور هم کمکی کرده باشم و نیاز سایر افراد را تا حدودی نیز تامین کنم.انتهای پیام/ ]]> اقتصاد مقاومتی Wed, 22 Mar 2017 03:00:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdcayynm.49nme15kk4.html اقتصاد مقاومتی یک مجموعه با ارزش+پوستر http://zahedaneh.ir/vdcir5aw.t1awp2bcct.html به گزارش زاهدانه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1396 هجری شمسی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و عید نوروز به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند. ]]> اقتصاد مقاومتی Tue, 21 Mar 2017 04:15:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdcir5aw.t1awp2bcct.html راهکارهای رسیدن به احسن الحال به روایت آیت‌الله مکارم شیرازی http://zahedaneh.ir/vdchzknm.23nmxdftt2.html به گزارش زاهدانه به نقل از راه دانا؛ آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است که  رسیدن به احسن الحال با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خود فراهم کرد. جهان آفرینش صحنه نظام احسن‏ است، یعنى‏ نظم موجود عالم شایسته ‏ترین نظمى است که مى ‏تواند بر جهان حکم­ فرما باشد، همه چیز روى حساب است و هیچ گونه مطلبى بر خلاف حق و عدالت و نیکى در آن وجود ندارد، و اگر بدى‏ ها در جامعه انسانى دیده مى‏ شود از ناحیه خود آنهاست.[1] لیکن قسمت عمده هدف آفرینش جهان هستى به «گل سر سبد این جهان» یعنى‏ «انسان» باز مى‏ گردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپیماید تا هر لحظه به خدا نزدیکتر شود.[2] و از آنجا که مسلمان واقعى نمى ‏تواند انسان‏ یک بعدى باشد و تنها نظر به جهت ماده نظر داشته باشد و به جهت معنا و جنبه‏ هاى فردى و یا اجتماعى بی اعتنا باشد، لذا باید با  تفکر، ایمان، دادگری، مجاهدت، مبارزه و در عین حال‏ با بهره گیری از  معنویت‏ و بندگى خدا و زندگى و فعالیت و معاشرت.[3]حال‏ و هواى دیگرى به خود‏ بخشد.[4] لذا در برخى از کتب آمده است که در وقت تحویل سال، این دعا را که مضمون خوب و سازنده‏اى دارد، بخوانند[5]«یا مقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول والأحوال، حول حالنا إلى احسن الحال؛[6]اى کسى که تحول دل‏ ها و گردش چشم ‏ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال وحال؛ حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!»[7] در این میان رسیدن به احسن الحال هم با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خودمان فراهم نماییم.[8] معنی و مفهوم واژۀ «حَول» «حَول» به معنای تغییر و دگرگونی است و در دعای (یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال) به همین معنا به کار برده شده است.[9] لغویون عرب، حول را که به معنای سال است در معنای تغییر و دگرگونی به کار برده اند؛ یعنی سال گذشته گذشت و سال نو آمد و نوعی دگرگونی حاصل شده است.[10] معنی واژۀ«أحسن» در لغت «أحسن» از ماده‏ «حسن» است و به معناى بهتر و افعل تفضیل است،[11] لذا « احسن» یعنی نیکوتر و خوبترین. [12] حضور قلب در دعا و عبادات؛زمینه ساز وصول به «احسن الحال» بی تردید اگر ما بخواهیم که به «احسن الحال» که در دعای تحویل سال وارد شده است برسیم حتما باید به حضور قلب در دعاها و عبادت های خودمان بیشتر توجه بکنیم و خودمان را در محضر خداوند متعال ببینیم، تا اینکه خدای متعال از ما بنده ها راضی باشد.[13] زیرا عبادت و نیایش‏ اگر با حضور قلب‏ و آداب آن باشد، صفا و نورانیت غیر قابل توصیفى مى ‏آورد که در برابر آن ظلمات اخلاق رذیله تاب مقاومت ندارد؛ به همین دلیل، انسان پس از یک عبادت آمیخته با حضور قلب، خود را به نیکی ها نزدیکتر مى‏ بیند.[14] لذا تنها فزونى اعمال مهم نیست، بلکه اعمال مقبول مهم است؛ دو رکعت نمازى که با حضور قلب‏ خوانده شود و مقبول درگاه الهى قرار گیرد، از هزار رکعت نماز بدون حضور قلب که مقبول درگاه پروردگار قرار نگیرد، بهتر است.[15] آیا تا به حال فکر کرده ‏اید چه کنیم تا حضور قلب پیدا کنیم؟ چرا وقتى مى‏ گوید الله‏ اکبر و نماز را شروع مى‏ کند افکار به او هجوم مى‏آورد بازار، منزل، زن، بچه، اداره، همه و همه به سوى او مى ‏آیند، گویا فقط او را در نماز مى ‏یابند، و وقتى السلام علیکم را گفت و نماز را تمام کرد از انبوه افکار نجات پیدا مى‏ کند.[16] برای برون رفت از این چالش، مى‏توان هفت اصل در مورد حضور قلب‏ و چگونگى تحصیل آن در دعا و نیایش بیان نمود: 1- باید دعا و نماز و عشق به الله از همه چیز براى ما مجذوبتر باشد، زیرا حضور قلب انسان تابع دلبستگی­ هاى قلب است، به هر چه علاقه و تمایل داشت قلب و روح به آن مجذوب مى‏ شود.[17] 2- اندیشه در حقارت و پستى دنیا، جاذبه‏ های مادی  مانع حضور قلب است، قیود ماده دست و پاگیر پرواز قلب و پر کشیدن آن است، باید در ثروت ها و انسان هائى که در اثر حوادث روزگاریک ساعت بعد هیچ مى‏ شوند اندیشید، در بى‏ارزشى دنیا نظاره کرد تا غل و زنجیر مادیت باز شود، هر چه جاذبه‏ هاى مادى کمتر شد قدرت بر تمرکز حواس بیشتر مى شود.[18] 3- توجه به قدرت خداوند در حل مشکلات؛ وقتی مى ‏دانم که مشکلات زندگی تنها مختص به من نیست بلکه همه دارند و وقتی بدانم که غیر از خداوند کسى قادر به حل آنها نیست. مسلما توجهم به مشکل گشا خواهد بود نه نفس مشکل،  لذا از هجوم افکار درباره مشکلات نجات مى ‏یابم.[19] 4- قبل از دعا و نماز آمادگى پیدا کند، قبل از نماز فکر کند در عظمت خالق و ضعف مخلوق، بداند با چه کسى مى‏ خواهد سخن گوید.[20] 5- آشنائى به محتواى ادعیه و عبادات همچون  آشنائى با معانى نماز .[21] 6- ترک گناه؛ از جمله عوامل مؤثر در حضور قلب و خشوع و صفا و نورانیت عبادت، ترک گناه است. گناه قلب را از کشش حضور باز مى‏دارد، خصوصا خوردن غذاى حرام که باعث تاریکى قلب مى‏ گردد.[22] 7- دور کردن عوامل پراکندگى حواس. ‏[23] تهذیب نفس در سایۀ عبودیت و بندگی مولفه ای کلیدی در «احسن الحال» کسانى که مى‏ خواهند به تهذیب نفس‏ راه یابند باید از در عبودیت‏ و پرستش خداوند وارد شوند؛ سالکان راه خدا، و پویندگان طریق خودسازى و تقوا، باید از نیایش و عبادت یارى طلبند و ناخالصی­ هاى وجود خود را در کوره داغ عشق به خدا بسوزانند و از بین ببرند، و مس وجود خود را با کیمیاى عبادت زر کنند.[24] حال  برای حصول زندگی «احسن الحال» باید هوای نفس و شیطان درون خودمان را نابود کنیم و این به دست نمی آید مگر با بندگی کردن خدای متعال و توجه به باری تعالی.[25] در تبیین اهمیت تهذیب نفس باید گفت؛ در اسلام به نام «جهاد اکبر» نامیده شده که از مبارزه با دشمنان خارجی مهم‏تر و پر ارج‏تر است. چرا که این جهاد وسیله خودسازى است و تا خودسازى انجام نگردد پیروزى نیست؛ زیرا شکست‏ ها غالبا نتیجه نقطه ضعف­ هاست.[26] در محیط ­هاى آلوده به گناه ارزش این جهاد آشکارتر و اهمیت آن در پیشبرد اهداف اجتماعى روشنتر است.[27] لذا اهمیت جهاد  به اهمیت و قدرت دشمن است، جنگ با یک کشور کوچک آسان تر است تا با یک کشور بزرگ، زیرا دشمن هر چه قویتر باشد، جنگ با آن مشکل‏ تر است، و نفس و هم‏ پیمان آن شیطان، قویترین دشمنان عالم هستند.[28] پس مگذار در مبارزه‏ با نفس‏ اماره شکست خورى که هم خود از بین روى هم قلب تو که همچون همنشینى نیک و پسرصالح تو است که بدون جواب در برابر صاحب اصلى اموال و عاریه دهنده آن خواهى بود.[29] زندگی به رنگ خدا؛ شاخصه بنیادین در تحقق «احسن الحال» خداوند در قرآن، «احسن‌الحال» را زدن رنگ خدایی به زندگی ذکر کرده است،[30]لذا در قرآن کریم می خوانیم: «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه و نحن له عابدون؛[31] رنگ خدایى (بپذیرند، رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟ و ما تنها عبادت او را مى‏ کنیم.»[32] در احادیث متعددى از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: «صبغه الله‏» آئین پاک اسلام است‏[33]،[34] لذا قرآن فرمان می دهد؛ رنگ هاى غیر خدایى را بشویید! به دنبال دعوتى که در آیات مختلف قرآن کریم، از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامه ‏هاى همه انبیاء شده بود، در این آیه، به همه آنها فرمان مى ‏دهد که «تنها رنگ خدایى را بپذیرید» که همان رنگ ایمان و توحید خالص است‏ (صبغه الله‏).[35] قرآن مى‏ گوید: بجاى این رنگ‏ هاى خرافى، رنگ توحید، رنگ‏ خدایى‏ را بپذیرید، تا روح و جانتان را از هرگونه شرک و بت پرستى و گناه پاک سازد.[36] بدین ترتیب ترتیب همگان باید رنگ هاى نژادى و قبیلگى و سایر رنگ هاى تفرقه ‏انداز را از میان بردارند و همگى به رنگ الهى در آیند.[37] به راستى چه تعبیر زیبا و لطیفى است؟ اگر مردم رنگ‏ خدایى‏ بپذیرند یعنى رنگ وحدت و عظمت و پاکى و پرهیزکارى، رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى و رنگ توحید و اخلاص، مى‏ توانند در پرتو آن به همه نزاع ­ها و کشمکش ­ها که «هر گاه بى رنگى اسیر رنگ شود» به وجود مى ‏آید، از میان بردارند، و ریشه‏ هاى شرک و نفاق و تفرقه را بر کنند. در حقیقت این همان بى رنگى و حذف همه رنگ ها است.[38] بدیهی است در صورتى که در طریق اطاعت فرمان پروردگار قرار بگیریم ، رنگ الهى و صبغه‏ الله‏ به خود خواهیم گرفت[39] و روحى که رنگ الهى و صبغه الله‏ به خود بگیرد گشاده مى‏ شود و شرح صدر می یابد؛ یعنی روح آن قدر گسترده مى‏ شود که آمادگى پذیرش حقایق فراوانى پیدا مى‏ کند.[40] هم چنین اخلاص مرحله نفى ما سوى الله است که همه ‏چیز را غیر خدا کنار مى‏ زند، تنها او را مى‏ بیند و به او عشق مى ‏ورزد و با او سخن مى ‏گوید و از او طلب مى‏ کند و همه زندگى او به رنگ الهى درمى ‏آید و مصداق‏ «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه»[41] مى ‏شود.[42] لذا« احسن‌الحال» به معنی رنگ خدایی گرفتن زندگی است و اگر تفکر، چشم، زبان، بازار، ادارات و جامعه رنگ خدایی به خود بگیرد، همه مشکلات ما حل می‌شود.[43] سخن آخر در خاتمه باید اذعان نمود در هنگام تحویل سال همه به فکر خدا هستند و مشغول دعا و ذکر می باشند و همه از درگاه خداوند احسن الحال را می خواهندکه «احسن الحال» همان ایمان، تقوا، شجاعت، سخاوت، آزادگی و امثال آن است.[44] بی تردید همه باید در سال جدید تلاش کنیم با تقویت روح ایمان به خدا و پرهیز از گناهان، جامعه‌ای خدایی داشته باشیم.[45] بارالها! در آستانۀ حلول سال جدید، روح و جان ما را به عشق جمالت آنچنان گرم کن که اخلاق و اعمال ما را به رنگ خود درآورد، و با صبغة الله‏ یعنی رنگ ایمان و توحید و اسلام قرین گردد.[46] [1] اعتقاد ما ؛ ص97. [2] همان. [3] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏1 ؛ ص127. [4] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص837. [5] همان ؛ ص908. [6]  زاد المعاد، صفحه 531. [7] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص909. [8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ http://www.eshia.ir. [10] همان. [11] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27. [12] تفسیر نمونه ؛ ج‏16 ؛ ص213. [13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [14] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص342. [15] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص149. [16] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص179. [17] همان. [18] همان؛ ص 180. [19] همان. [20] همان. [21] همان. [22] همان. [23] همان. [24] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص337. [25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [26] یکصد و پنجاه درس زندگى (فارسى) ؛ ص143. [27] همان. [28] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص286. [29] همان ؛ ص282. [30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [31] سورۀ بقره؛ آیۀ138. [32] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص472. [33] تفسیر نور الثقلین؛ ج 1؛ ص 132. [34] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474. [35] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص127. [36] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196. [37] همان. [38] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474. [39] همان ؛ ج‏15 ؛ ص267. [40] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص433. [41] سورۀ بقره؛ آیه 138. [42] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص625. [43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1391/12/29. [45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01. [46] پیام قرآن ؛ ج‏4 ؛ ص584. انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Tue, 21 Mar 2017 04:00:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdchzknm.23nmxdftt2.html تازه‌ترین اطلاعات هواشناسی از وضعیت آب‌ و هوای کشور/ باد و باران «بهار» را همراهی می‌کنند http://zahedaneh.ir/vdcgzt9n.ak9nw4prra.html به گزارش زاهدانه به نقل از راه دانا، سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای کشور تا سه روز آینده را بارانی همراه با وزش باد، پیش‌‎بینی کرد.بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌ها و خروجی مدلهای هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی فعال به کشور، مناطق شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و به تدریج بخشهای مرکزی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و در اواخر وقت مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور را تحت تأثیر قرار داده که پیامد آن افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق، در پاره‌ای از مناطق ورزش باد شدید، در مناطق مستعد تگرگ و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش برف است.روز دوشنبه اکثر مناطق به جز مناطق مناطق جنوبی، جنوب شرق کشور تحت تأثیر این سامانه قرار خواهند گرفت و سه‌شنبه بارش در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور ادامه خواهد داشت همچنین در این روز با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر، علاوه بر مواج شدن دریا، بارش در سواحل شمالی کشور به‌ویژه سواحل غربی آن تشدید خواهد شد و انتظار می‌رود که آسمان ابری همراه با بارش باران و کاهش دما از سه‌شنبه شب تا پنج‌شنبه در سواحل شمالی کشور تداوم داشته که بارش در دامنه‌های البرز و نقاط کوهستانی به صورت برف خواهد بود.شدت بارش امروز در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، بوشهر، جنوب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و غرب کرمان خواهند بود.روز دوشنبه شدت بارش در ارتفاعات شمالی زاگرس، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خراسان جنوبی، نیمه غربی کرمان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است، روز سه شنبه نیز شدت بارش در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، جنوب کرمان، برخی نقاط استان کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان بلوچستان است، از این رو آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها در مناطق مذکور پیش بینی می‌شود.لازم به ذکر است امروز و فردا خلیج‌فارس مواج است همچنین به سبب وزش باد شدید و تشکیل توده گرد و خاک بر روی شمال عربستان و جنوب عراق، طی امروز و فردا گرد و خاک در استانهای جنوب غربی و جنوب کشور دور از انتظار نیست.از بعدازظهر امروز و طی فردا نیز ورزش باد شدید برای نیمه شرقی کشور و استان هرمزگان پیش‌بینی می‌شود که در برخی نقاط با گرد و خاک همراه خواهد بود.انتهای پیام/ ]]> اجتماعی Tue, 21 Mar 2017 03:30:00 GMT http://zahedaneh.ir/vdcgzt9n.ak9nw4prra.html آیین های نوروز باستانی از منظر اسلام/ ریشه های مذهبی و دینی عید نوروز http://zahedaneh.ir/vdcjtxei.uqeitzsffu.html به گزارش زاهدانه به نقل از راه دانا؛  از جشن ها و اعیاد کهن ایرانیان یکی عید نوروز می باشد که مردمان به مبارکی آمدن بهار و آغاز سالی نو، به جشن و شادی می پردازند. در پیدایش و آغاز نوروز، روایات تاریخی متعدد و افسانه های گوناگون وجود دارد که هر یک نظر خاصی نسبت به دیگری بیان می دارد. ما برای توضیح و تبیین اجمالی از نوروز ، لغت نامه دهخدا را که جامع اقوال و مدارک گوناگون است انتخاب کردیم. دهخدا درباره نوروز چنین می نگارد :« نوروز ، روز اول ماه فروردین که رسیدن آفتاب است به نقطه اول حمل {...} روز اول فروردین که رسیدن آفتاب به برج حمل است و ابتدای بهار است {...} گویند خدای تعالی در این روز عالم را آفرید و هر هفت کوکب در اوج تدویر بودند {...} و آدم علیه السلام را نیز در این روز خلق کرد ، پس بنابراین این روز را نوروز گویند. و بعضی گفته اند که جمشید که او اول ، جم نام داشت – و عربان او را منوشلخ می گویند – سیر عالم می کرد ، چون به آذربایجان رسید، فرمود تخت مرصّعی بر جای بلندی رو به جانب مشرق گذارند و خود تاج مرصّعی بر سر نهاده بر آن تخت بنشست. همین که آفتاب طلوع کرد و پرتوش بر آن تاج و تخت افتاد، شعاعی در غایت روشنی پدید آمد، مردمان از آن شاد شدند و گفتند: این روز نو است. و گویند در این روز نیشکر به دست جمشید شکسته شد و از آن خورده شد و آبش معروف و مشهور گردیده و شکر از آن ساختند . بنابراین در روز نوروز خوردن شکر رسم شده و از آن حلویّات ساختند و خوردند و هنوز آن رسم برقرار است. بعد از این تعریف و توضیح در باب ریشه پیدایش نوروز بهتر است چند نکته را برای تبیین بهتر داستان نوروز بیان کنیم: اول . ریشه مذهبی و دینی نوروز: باید توجه داشته باشیم که نوروز علاوه بر سنت های ملی، برگرفته از عقائد زرتشت و آیین ایرانیان باستان می باشد؛ چرا که خلقت آدم و یا پیدایش عالم در این روز، قطعاً ریشه در عقائد مذهبی آریایی ها دارد. همانطور که کتاب «نوروز تا نوروز» بیان می دارد: «زرتشتیان برای شادی و خشنودی فروهر های درگذشتگان خود که از ده روز پیش از نوروز به زمین فرود خواهند آمد، آماده استقبال و پذیرایی از آنان خواهند شد. به این ترتیب که از چند روز پیش از آن خانه و محل زندگی خود را پاک و تمیز می سازند.»  دوم . ریشه افسانه ای نوروز: بسیاری از نقل های تاریخی در باب پیدایش نوروز نه تنها از حقیقت برنیامده بلکه بر پایه افسانه ها بیان شده و جملات کتاب ها با «می گویند» یا «گفته می شود» آغاز می گردد و این بیانگر آن است که این افسانه ها به صورت سینه به سینه نقل شده و سند و مدرک معتبری ندارد. چنانکه خود دهخدا نیز می گوید: «برای پیدایش نوروز افسانه های بسیار نقل شده که هر چند اساطیر است اما تواتر آن اخبار، وجه تسمیه نوروز و همچنین قدمت انتساب آن به اعصار آریایی، نیک آشکار می گردد.»  جالب تر آنکه این افسانه ها و اساطیر گاهی در تناقض با یکدیگر نیز می باشند؛ به طور مثال دهخدا ابتدا روایتی را بیان می کند که در آن «نوروز ، روز اول ماه فروردین که رسیدن آقتاب است به نقطه اول حمل.» و بعد به روایت دیگری اشاره می کند: «خدای تعالی در این روز عالم را آفرید.» چگونه ممکن است در حالی که عالم هنوز خلق نشده ، آفتاب به برج حمل برسد؟! مگر آفتاب جز عالم مخلوقات نیست؟! سوم. عدم تعیّن نوروز در یک روز مشخص: در دوران ایران باستان، نوروز هیچ گاه به عنوان یک روز معین و ثابت در طول سال نبوده است و در هر دوره ای در گردش و نوسان به سر می برده. «چنانچه نوروز در ایرانیان پیش از ساسانی اول بهار بوده است و در دوره ساسانی در فصول مختلف سال گردش می کرد و لذا در نخستین سال تاریخ یزگردی، نوروز مصادف با شانزدهم حزیران رومی و تقریباً در اوایل تابستان بوده است. تا اینکه در حدود سال ۳۹۲ هجری قمری نوروز به اول حمل رسید و در سال ۴۶۷ نوروز به بیست و سوم برج حوت افتاد، یعنی هفده روز مانده به پایان زمستان، که در این سال به فرمان سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی تقویم جلالی تدوین گردید و نوروز را در تحویل شمس به برج حمل تثبیت کردند و از آن تاریخ، یعنی سنه ۴۶۷ هجری قمری به بعد، سال شمسی حقیقی را ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه قرار دادند.»  با بررسی پیدایش نوروز و در نظر داشتن این نکات، سوال اصلی که به ذهن آدمی خطور می کند، این است که نوروز و مراسم مربوط به آن چه جایگاهی در نظر اسلام دارند؟؟ و آیا اسلام به عنوان دینی الهی و جامع ادیان پیشین و منسوخ کننده تعلیماتشان، نوروز را به رسمیت می شناسد یا به دیده انکار به آن می نگرد؟ پیش از پاسخ به این پرسش باید متذکر شد که میزان و معیار سنجش یک روش و سنت پسندیده و ارزشمند در ادیان الهی و به خصوص اسلام، حیثیت و جنبه عقلانی آن است که موجب تحسین و یا تقبیح آن روش و عادت و سنت می شود. یک سنت به هر میزان که مطابق فطرت آدمی و عقل او باشد در نزد اسلام جایگاه و مرتبت بیشتری دارد. لذا پیامبر گرامی اسلام با در نظر داشتن نقش سنت ها و آداب و رسوم جوامع چنین می فرماید: «کسی که سنت و روش نیکویی را پایه گذارد، تا روز قیامت هر کس بدان عمل کند اجر و ثوابی به او می رسد.»  اسلام آنچنان آداب و رسوم و سنن قبل از خود را محترم می شمارد که احکامش به دو دسته تأسیسی و امضایی تقسیم می شود. احکام تأسیسی آن بخش از احکام الهی بوده اند که اسلام پایه گذار آن بوده است و تا قبل از آن در جامعه رواج نداشته؛ چه از طریق آداب و رسوم و چه از طریق تعلیمات ادیان پیشین. مانند حجاب اسلامی. اما احکام امضایی آن دسته از احکام می باشند که قبل ظهور اسلام در جامعه رواج داشته و توسط مردمان محترم شمرده می شده است و اسلام تنها مهر تاییدی بر آن زده است؛ مانند ماه های حرام. با این مقدمه به خوبی روشن می شود که نگاه دین مبین اسلام شامل دو بخش سلبی و ایجابی می باشد:   ایجابی: بسیاری از مراسمات عید نوروز علی رغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده است و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام هر چه بیشتر جامعه خانواده محور است. به طور مثال دید و بازدید عید نوروز همان مفهوم صله رحم می باشد. این سنت نه تنها دارای ثواب اُخروی و پاداش الهی است بلکه با از بین بردن کینه و کدورت ها بین خانواده ها، موجب افزایش محبت در جامعه مسلمین خواهد شد. یا سنت پسندیده دیگری که در ایام منتهی به عید نوروز بسیار مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد، خانه تکانی و تهیه لباس نو می باشد. این رسمِ ارزشمند آدمی را به یکباره یاد حدیث تامل برانگیز و گهربار پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) می اندازد که فرمود: «انّ الله تعالی بنیَ الاسلام علی النظافه» خداوند تعالی اسلام را بر نظافت و پاکیزگی بنا نهاده است. یکی دیگر از سنت های ملی – مذهبی که به صورت فرهنگی عمومی بین ایرانیان رواج پیدا کرده، رفتن بر سر مزار گذشتگان خود در پنج شنبه آخر سال می باشد. «در این روز خانواده ها خوراک (پلو خورش)، نان، حلوا و خرما بر مزار نزدیکان می گذارند و بر مزار تازه گذشتگان شمع یا چراغ روشن می کنند.» این رسم نیکو نیز در تعلیمات ارزشمند اسلام به کرَات مشاهده می شود. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «پیامبر اکرم(ص) هر شب جمعه از میان اصحاب خود خارج می شد و به سمت قبرستان بقیع می رفت.»  سلبی : بدون تعارف یا اغراق باید به صراحت اذعان کرد که برخی آداب و رسوم مربوط به نوروز ( چه قبل و چه بعد از آن ) علاوه بر عدم تطابق با مبانی اسلام عزیز، دارای وجه عقلایی نیز نمی باشد . به طور مثال شب چهارشنبه سوری یا شب آخرین چهارشنبه سال یکی از این موارد می باشد. با وجود آنکه برخی پیدایش آن را در پیش از اسلام مورد تردید قرار داده اند، اما هر ساله با انجام مراسمی بی معنا و بی فایده علاوه بر رنجش و اذیت دیگران گاهی صدمات جبران ناپذیری به خودمان می زنیم که هیچ علت یا مسببی نداشته است الَا خودمان. در حالی که ما به گذشته متمدن خودمان افتخار می کنیم اما جهانیان از منظر بیرونی بازتاب خارجی این فرهنگ و تمدن را خواهند دید که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ساله باید بودجه عظیمی را صرف تبلیغات رسانه ای و تجهیز و آماده باش نیرو های انتظامی و آتش نشانی بکند تا در آستانه سال نو کمی از میزان تلفات و خسارات کمتر بشود؛ در حالی که همین بودجه و آمادگی سراسری برای مواجهه با چهارشنبه سوری، می توانست صرف شناسایی و کمک به نیازمندان و مستمندان شود تا آنان نیز چون دیگران به استقبال نوروز بروند. چه زیبا و عالمانه فرمود امیر المومنین(ع) : «ارزش و مقدار هر فرد به اندازه چیزی است که او را نیکو می شمارد.» ما نیز آنگاه تمدن تاریخی خود را به جهانیان خواهیم نمایاند که به جای آتش افروزی و ایجاد خطر برای خود و دیگران سنت های ارزشمندی چون روز درخت کاری و جشن نیکوکاری را هر سال باشکوه تر برگزار کنیم. نتیجه گیری دین اسلام  به عنوانی دینی الهی و کامل، همواره بشریت را به فطرت خود دعوت کرده و فطرت الهی انسان را مرجعی برای قیاس اعمالش قرار داده است. یکی از مظاهر این فطرت درونی آدمی عقلانیت او می باشد. عقلانیتی که ملاک رفتار، اعمال و کردار انسان است. دین مبین اسلام نیز با محور قرار دادن عقلانیت، هر آن چیزی را که به سعادت و اکمال آدمی منتهی بشود مورد تایید و استقبال قرار داده و هر آنچه را که به نوعی موجب فساد آدمی، خانواده و در نهایت اجتماع بشری بشود، از خود دور داشته است. همین نگاه ویژه به عید باستانی نوروز و یا سایر اعیاد و آداب و رسوم ملی وجود دارد. همانطور که با ذکر موارد متعدد نشان دادیم مفاهیم والای انسانی که ریشه در فطرت الهی انسان دارد خود را گاه در تعلیمات دینی نشان می دهد و گاه در سنت های ارزشمند ملی؛ گاه نام دید و بازدید به خود می گیرد و گاه نام صله رحم. در هر حال وجه مشترک هر دو عنصر عقلانیت و فطری بودن می باشد که می توان با افزایش آگاهی نسبت به آموزه های والای اسلامی و مطالعه درباره سنن  ارزشمند ملی آنها را تشخیص داد و هر چه بیشتر نسبت به کیش و آیین خود افتخار نمود. ]]> اجتماعی Mon, 20 Mar 2017 19:16:20 GMT http://zahedaneh.ir/vdcjtxei.uqeitzsffu.html هفت‌سینی متفاوت بر سر سفره شهدا/ زمزمه یا مقلب‌القلوب در گلزار شهدای زاهدان طنین انداز شد http://zahedaneh.ir/vgldno0k.yt0kxyl22fa6y.h.html به گزارش زاهدانه، در لحظه تحویل سال 1396 شهروندان زاهدانی آمده بودند تا در مکانی که قطعه ای از بهشت است دعای یا مقلب القلوب و الابصار را با پهن کردن سفره هفت سین خود در کنار قبور شهدا زمزمه کنند و به واسطه آنها توشه یکسال عمر خود را از درگاه خداوند منان خواستار شوند.براستی که باید گفت گلزار شهدا سالهاست که قرارگاه مادرانی غریب است که با اشک دیده، غبار از سنگ مزار فرزندانشان شسته‌اند، قرارگاه پدرانی که با گذشت تاریخ سنگ مزار فرزندانشان، قامتشان شکسته و قدشان خمیده شده؛ آری! اینجا وعده‌گاه خواهرانیست که برای یک ‌یک شهدا غریبانه می‌ سوزند و می ‌گریند و امروز نیز آمده اند تا بار دیگر عهد و پیمانی با شهدا ببندند و بگویند که شهدا شرمنده ایم. ]]> ویژه نوروز Mon, 20 Mar 2017 12:27:39 GMT http://zahedaneh.ir/vgldno0k.yt0kxyl22fa6y.h.html "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" خطاب به مسئولان است/ نگرانی برای قشر مستضعف در کلام رهبری محسوس بود http://zahedaneh.ir/vdcdjo0k.yt0kx6a22y.html حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه ضمن تبریک سال 96به مردم ایران اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" اظهار داشت: در پیام نوروزی مقام معظم رهبری، نگرانی برای قشر مستضعف و ضعیف جامعه و همچنین وضعیت معیشتی مردم قابل لمس بود.وی گفت: یادآوری شعار "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" خطاب به مسئولان بود تا مسئولان دست از شعار دادن برداشته و به صورت واقعی وارد عرصه عمل شوند.نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه بارها رهبر انقلاب اسلامی به واژه "اقتصاد مقاومتی" تاکید کرده اند، بیان کرد: از آنجایی که انتظار و مطالبه ایشان به درستی در سال گذشته انجام نشد، تاکید دوباره براین موضوع به معنای ابراز نگرانی و عدم رضایت از عملکرد دولتمردان است.وی با بیان اینکه دولتمردان جز شعار کار جدی انجام نداده اند، خاطر نشان کرد: در استان هایی به مثل سیستان و بلوچستان مشکلاتی نظیر وضعیت معیشتی، عدم اشتغال جوانان و غیره به وضوح مشاهده می شود از این رو آماری که دولتمردان ارائه می دهند بیشتر آمار است نه برطرف کردن رفع نگرانی ها و راهگشایی از مردم.انتهای پیام/ ]]> سیاسی Mon, 20 Mar 2017 12:13:25 GMT http://zahedaneh.ir/vdcdjo0k.yt0kx6a22y.html